Veiledning for kassasjon og makulering av dokumenter i Vardø kommune

1. Formål

Kassasjon og makulering av dokumenter skjer i samsvar med gjeldende lovverk, god forvaltningsskikk og interne rutiner i Vardø kommune.

2. Definisjoner

  • Kassasjon: En kontrollert og godkjent prosess der arkivmateriale som ikke lenger har administrativ, juridisk, rettslig eller historisk verdi blir utskilt og fjernet.
  • Makulering: Den fysiske eller digitale destruksjonen av dokumenter som er godkjent for kassasjon, på en slik måte at innholdet ikke kan rekonstrueres.

3. Rettslig grunnlag

  • Arkivloven (LOV-1992-12-04-126)
  • Arkivforskriften (FOR-2017-12-15-2063)
  • Personopplysningsloven (GDPR) ved dokumenter med personopplysninger

4. Ansvar

  • Arkivansvarlig: Har overordnet ansvar for at kassasjon skjer iht. regelverket.
  • Enhetsledere og saksbehandlere: Har ansvar for å identifisere dokumenter som kan vurderes for kassasjon, i samråd med arkivansvarlig.

5. Hva kan kasseres?

Dokumenter kan kun kasseres dersom dette fremgår av kommunens godkjente bevarings- og kassasjonsplan (BK-plan). Dette kan inkludere:

  • Rutinemessig korrespondanse uten arkivverdi
  • Møteinnkallinger uten vedtak eller saksbehandling
  • Foreløpige kladder og interne arbeidsutkast
  • Dobbeltarkivering

6. Prosedyre for kassasjon

  1. Dokumentene vurderes opp mot BK-planen.
  2. Arkivansvarlig godkjenner kassasjonsgrunnlaget.
  3. Det utarbeides en kassasjonsprotokoll med:
    • Dato
    • Arkivskaper
    • Dokumenttype
    • Omfang (antall mapper eller sider)
    • Begrunnelse iht. BK-plan
    • Navn på ansvarlig person

7. Prosedyre for makulering

  • Papirdokumenter: Makuleres med godkjent makuleringsutstyr (minimum sikkerhetsnivå P-4).
  • Digitale dokumenter: Sletting skal skje med verktøy som sikrer permanent destruksjon (f.eks. ved overskriving eller sletting fra sikker lagring).
  • Dokumenter som inneholder personopplysninger skal alltid makuleres/slettes forsvarlig.

8. Dokumentasjon

Alle kassasjoner skal dokumenteres og lagres i arkivsystemet (P360 eller tilsvarende) i henhold til gjeldende regler.

9. Kontroll og revisjon

Arkivansvarlig skal årlig gjennomgå kassasjonspraksis og sikre at rutiner er fulgt og dokumentert. Eventuelle avvik rapporteres til assisterende kommunedirektør.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.