Administrativ organisering

Interkommunalt arkiv i Rogaland IKS (IKA) er et selvstendig interkommunalt selskap eid av Rogaland fylkeskommune, 22 kommuner i Rogaland, Haugaland kontrollutvalgssekretariat IKS og IVAR IKS.

IKA skal arbeide for at arkivmaterialet fra deltakerne eller materiale som disse har ansvar for, blir tatt vare på og gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative, juridiske og kulturelle formål, i samsvar med arkivloven.

IKA skal tilby depotplass for deltakernes arkivmateriale, samt veilede deltakerne slik at de har tilfredsstillende oppbevaringsforhold for arkivmateriale. IKA skal være et arkivfaglig rådgivningsorgan og kompetansesenter for deltakerne, og skal i samråd med deltakerne arbeide for å utvikle effektive og rasjonelle arkivtjenester hos dem.

Representantskapet er det øverste organet for selskapet. Hver eier har en representant som velges av kommunestyret for den kommunale valgperioden. Representantskapet konstituerer seg selv og velger leder og nestleder for valgperioden. Representantskapet velger styret, godkjenner årsmelding, årsregnskap, budsjettrammer og økonomiplan. 

Styrets oppgave er å realisere forventningene, bedriftsfilosofien og hovedmålene som eierne ved representantskapet har anvist. Styret skal utøve myndighet og styring i samsvar med selskapsavtalen. Styret skal føre løpende tilsyn med selskapet og har ansvar for at pålagte oppgaver utføres i henhold til lov, forskrift og eventuelle pålegg. 

Daglig leder har ansvaret for den daglige ledelse av selskapet og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret har gitt. Daglig leder er også ansvarlig for internkontroll med lovpålagte oppgaver som selskapet utfører på vegne av kommuner. 

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.