Definisjonar - delegasjonssaker

Øverst i skjemaet

UTVALGSBEHANDLING OG BEHANDLING AV   DELEGASJONSSAKER - DEFINISJONER

                                                                                                                                                                                     

   

Dokument:

   

                       

     

Etter arkivlovens § 2: Medium       som lagrer informasjon for senere lesing, lytting, framvising eller       overføring.

     

   

   

Arkivdokument:

   

   

Dokument som mottas eller     produseres som ledd i den virksomhet et organ utøver, og som ikke er     gjenstand for arkivbegrensning.

   

   

Saksdokument:

   

   

Etter offentlighetsloven er forvaltningens     saksdokumenter dokumenter som er utferdiget av et forvaltningsorgan, og     dokumenter som er kommet inn til eller lagt fram for et slikt organ. I     arkivsammenheng brukes begrepet i hovedsak på samme måte. Møteprotokoller     samt registre og databaser regnes som arkivdokument, men vanligvis ikke som     saksdokument, jfr. arkivforskriften § 2-4.

   

   

Sak:

   

   

Abstrakt: Et spørsmål som er til     behandling, på grunnlag av en henvendelse utenfra eller på initiativ fra     organet selv (jfr. offentlighetsloven og forvaltningsloven). Begrepet     benyttes også om selve behandlingsforløpet.

   

Konkret: En sak omfatter de     saksdokumenter, registreringer, påskrifter og liknende som oppstår og/eller     inngår i behandlingsforløpet og som ender opp i et arkiv.

   

   

Arkivsak:

   

   

En sak i arkivet (jfr. dokument     og sak).

   

   

Utvalgssak:

   

   

Sak som er til behandling i et     enkelt utvalg (jfr. sak).

   

   

Møtebok:

   

   

Kronologisk samling av     møteprotokoller fra en periode, f.eks. ett år. Møteboka skal bindes inn     jfr. forskrift om offentlig arkiv §3-14)

   

   

Møteprotokoll:

   

   

Referat (protokoll) fra et     bestemt møte i et utvalg. Omfatter opplysninger om tid, sted, frammøte og     liknende samt saksprotokoller for alle saker som ble behandlet i     møtet, jfr. møtebok i kommuneloven.

   

   

Saksprotokoll:

   

   

Protokoll for behandling av en     sak i et utvalgsmøte (utvalgssak)

   

   

Saksframlegg:

   

   

Brukes når en sak skal behandles     politisk, og utarbeides av administrasjonen (saksansvarlig eller     saksbehandler). Inneholder en utredningsdel (saksutredning) som omfatter     sakens bakgrunn, fakta, vurderinger og liknende samt en konklusjon. I de     tilfeller hvor administrasjonen er gitt innstillingsrett eller     innstillingsplikt inneholder det også forslag til vedtak (innstilling).

   

   

Sakskart

   

   

Samling av flere saksframlegg     med kopi av nødvendige vedlegg som heftes sammen og sendes politikere før     utvalgsmøter. Et annet navn som brukes på dette i arkivfaget er vedleggserie     til møtebok.

   

   

Fullført saksbehandling:

   

   

Saksbehandling hvor administrasjonens     saksframlegg skrives ferdig for det organ som skal ta den endelige     avgjørelse, selv om utvalg på lavere nivå skal behandle saken underveis.

   

   

Delegert sak:

   

   

En sak i kommuner og     fylkeskommuner hvor et underutvalg, ordføreren eller administrasjonssjefen     er gitt myndighet til å vurdere en henvendelse eller liknende og fatte     vedtak.

   

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.