Kontrollrutine Ephorte

Sentralarkivet har ansvar for å kvalitetsikre alle registreringer som blir gjort i journalen og som blir utført av ledere og saksbehandlere. Dette gjøres fortløpende.

Følgende kontrollrutiner skal gjøres:

 1.Ved journalføring – søket Til journalføring – gjøres daglig

  •  at offentlighetsvurdering er gjennomført, dvs. at tilgangskode og evt. navn i tittelfelt/mottakerfelt er skjermet
  • at alle vedlegg er knyttet til – gjelder spesielt saksfremlegg
  • at alle registrerte saksdokumenter blir journalført
  • at overskrift/saksbehandler er rett på journalpost og saksmappa
  • at alle dokumenter er lesbare og har brukbar kvalitet (gjøres ved scanning)

 2. Dokumenter via SvarUt

  • Dokumenter som har Status E, kan journalføres. De andre må bli liggende inntil status blir endret
  • Dokumenter som blir stående under Til journalføring lenge blir sjekket opp i av Sentralarkivet ev sendt på nytt.

 3. Jp med status M – Midlertidig – gjøres kun når man har et dokument som skal byttes ut.

  • Dersom et dokument er sendt for underskrift, slettes opprinnelig jp.

4. Jp med status R – Reservert (ikke ferdigstilt)-  gjøres 1 x pr. mnd – legges i kalender

  • Beskjed til saksbehandler. Flere dokumenter – Send liste til saksbehandler. Må sjekke at saksbehandler følger opp meldingen – x

 5. Jp med status F – 3 mnd. Tilbake – Jp som av en eller annen grunn ikke er blitt journalført.

  • Journalfør dersom det ligger «gamle» dokumenter her.

 6. Jp med status G – til godkjenning. Sjekk at det ikke ligger «gamle» dokumenter her. Noen kan ha glemt å godkjenne. Gi beskjed til aktuell saksbehandler.

  • Tillitsvalgt dersom det gjelder en ansettelsessak.

 7. Til omfordeling. – Dersom dokumenter er sendt til feil saksbehandler og saksbehandler har sendt dette i retur til oss.

 8. Saker til kontroll. Saksmapper som er opprettet av andre enn arkivet vil få status R. Endre til B- Under behandling.

 9. Journalposter uten dokument i arkivformat – gå igjennom og sørge for journalføring/konvertering. Ev Sosi-filer som er blitt registrert slettes.

 10. Restanser – ubesvart post – gjøres 1 x pr. mnd. Legges inn i kalender

  • Melding til saksbehandler om at de må avskrive/svar på brev (gamle brev) Liste sendes dersom saksbehandler har flere brev. Saksbehandler må følges opp for å sjekke at dette blir gjort.

 11. Saker som kan avsluttes

  • at avskriving er gjennomført
  • at alle dokumenter er i status F
  • at alle dokumenter er konvertert til arkivformat. Dokument med ikonet ?, må gås igjennom
  • at alle saksdokumenter ligger i korrekt mappe
  • at saksmappa blir satt til A-avsluttet og låst for registrering.

Søk alle dokumenter med status S. Dette er dokumenter hvor saksbehandler har registrert selv. Kontroller at overskriftene er i forhold til registreringsreglene eventuelt rett opp feil lagre og sett dokumentet over til status J.

 De rutinene/søkene som ikke har fast tidspunkt, gjøres ved ledig tid ca 1x i kvartalet.

Søkene skal ligge under Arkivsøk.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.