Interkommunalt arkiv Vest-Agder

Kommunen er tilsluttet Interkommunalt Arkiv i Vest-Agder (IKAVA) IKS som skal arbeide for at verdifullt arkivmateriale fra kommunen blir tatt vare på og gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative og kulturelle forhold. IKAVA skal som arkivdepot i samråd med kommunen utføre følgende oppgaver:

  • ordning og katalogisering av kommunens eldre arkiver, i første omgang fram til kommunesammenslåingen i 1964.
  • arkivfaglig opplæring av ansatte i kommunen
  • mottak av sensitive personregistre som har gått ut av aktiv bruk
  • veiledning innen arkivdanning etter gjeldende lovverk, og utarbeidelse av lokalt regelverk der dette må gjøres ifølge forskrifter til arkivloven
  • råd og veiledning med sikte på at arkivrom er i forskriftsmessig stand.

Kommunen har overlatt oppgaven som depot for eldre og avsluttede arkiv til Interkommunalt Arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA). Ved en slik ordning har kommunen fortsatt eiendomsretten til det avleverte materialet. IKAVA er ansvarlig for ordning, katalogisering, vedlikehold og ekspedisjoner fra de avleverte arkivene. Depotordningen er regulert av en egen avtale mellom kommunen og IKAVA. 

For mer informasjon, se også eget punkt om Regler for arkivdepot i arkivplanen eller IKAVAs hjemmeside.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.