Eldrerådet

Oppnevning:

Her legges vedtak om oppretting, evt. lovhjemmel og tidspunkt for opprettelse av utvalget

Periode:     

Hvilket tidsrom/ periode

Medlemmer :

 Antall, evt. fordeling på parti og evt. funksjoner i interne utvalg. IKKE NAVN

Mandat:

 Kortfattet mandat og / eller link til dokument

Organisering/ avdelings- tilhørighet/ sekretariat:

 

Arkivansvar:

Etat, sekretær evt.

Oppbevaring:

Hvor arkivet oppbevares evt. seriehenvisning.

Øvrig ansvar/ evt.:

 

1. Eldrerådet oppnevnes av kommunestyret. Rådet skal ha 5 medlemmer med personlige varamedlemmer. 3 av medlemmene skal være alderspensjonister, og de oppnevnes etter forslag fra pensjonistforeningen. 2 av medlemmene skal velges blant kommunestyrets representanter og vararepresentanter. Kommunelovens §38 nr 2 om likestilling gjelder. Dersom et medlem faller fra, velger kommunestyret nytt medlem. Løses lederen fra vervet velger eldrerådet ny leder selv om det er valgt nestleder.

2. En ansatt ved sentraladministrasjonen har ansvaret for sekretariatsfunksjonen. Sekretæren holder eldrerådet underrettet om saker som gjelder eldres levekår, innen hele det kommunale felt. Eldrerådet utarbeider forslag til eget budsjett som innarbeides i kommunebudsjettet.

3. To representanter fra eldrerådet kan etter avtale med ordføreren få møte og talerett i formannskapet/kommunestyret i saker som angår eldrerådet spesielt. Representantene gis observatørstatus, og treffer i god til før møtet avtale med ordføreren om hvilke saker de skal få uttale seg til. Rådets representanter skal oppholde seg i salen så lenge behandlingen av deres sak pågår for å svare på spørsmål fra representantene i formannskapet/kommunestyret.

4. Alle saksframlegg fra kommunale etater som angår eldres levekår, skal i god tid forelegges eldrerådet til behandling. Administrasjonen har ansvaret for dette, og kan ikke unnlate å sende en sak til eldrerådet fordi saken er undergitt taushetsplikt, eller fordi avgjørelsen haster. Saker etter kommunelovens §13 er unntatt. Eldrerådet skal blant annet ha følgende saker til behandling:

· Årsbudsjett

· Økonomiplan

· Kommuneplaner

· Sektorplaner med særlig interesse for eldre

Eldrerådet kan selv ta opp saker som gjelder de eldre i kommunen. Eldrerådet skal være representert i plan- og byggekomitéer som angår eldres levekår.  Sekretær og leder utarbeider egen saksframstilling for rådet.

5. Eldrerådet skal ha utskrift av vedtak som blir fattet i kommunestyret, formannskap, utvalg og komiteer som antas å ha betydning for eldre.

6. På eldrerådets møter føres protokoll som undertegnes av sekretæren og rådets leder. Utskrift av protokollen skal følge saksdokumentene til de kommunale organene som tar den endelige avgjørelsen i saken. Videre skal utskrift av protokollen sendes ordføreren og revisjonen. I den utstrekning det er ønskelig sendes utskrift til rådets medlemmer/varamedlemmer.

7. Sentraladministrasjonen skal bistå med praktiske tiltak som eldrerådet finner nødvendig for å løse oppgavene sine. Ordføreren og rådmannen har rett til å møte i rådets møter, andre kan innkalles for å bistå under rådsbehandlingen.

8. Medlemmene i eldrerådet har taushetsplikt etter forvaltningslovens bestemmelser og møtet skal lukkes når det behandles saker som er undergitt taushetsplikt.

9. Medlemmene skal ha reise- og møtegodtgjørelse som fastsettes av kommunestyret, eventuelt egen ledergodtgjørelse på samme måte som andre råd og utvalg.

10. Eldrerådet skal hvert år, innen utgangen av februar utarbeide en melding om virksomheten. Meldingen skal legges frem for kommunestyret.

11. Dette reglement kan bare endres av kommunestyret etter at eldrerådet har hatt anledning til å uttale seg.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.