Oppnevning:
|
Her legges vedtak om oppretting, evt. lovhjemmel og tidspunkt for opprettelse av utvalget
|
Periode:
|
Hvilket tidsrom/ periode
|
Medlemmer :
|
Antall, evt. fordeling på parti og evt. funksjoner i interne utvalg. IKKE NAVN
|
Mandat:
|
Kortfattet mandat og / eller link til dokument
|
Organisering/ avdelings- tilhørighet/ sekretariat:
|
|
Arkivansvar:
|
Etat, sekretær evt.
|
Oppbevaring:
|
Hvor arkivet oppbevares evt. seriehenvisning.
|
Øvrig ansvar/ evt.:
|
|
§1 Valg, sammensetning og funksjonstid Administrasjonsutvalget er opprettet med hjemmel i Kommunelovens (KL) §25. Administrasjonsutvalget består av 5 medlemmer valgt av kommunestyret og 2 medlemmer utpekt etter forholdstallsprinsippet av og blant arbeidstaker-organisasjonene. Arbeidsgiverrepresentantene velges fortrinnsvis blant formannskapets medlemmer. Kommunale arbeidstakere kan ikke velges som arbeidsgiverrepresentanter. Kommunestyret velger selv leder og nestleder blant de politisk valgte medlemmene, KL §25 nr 2. Funksjonstiden for arbeidsgiverrepresentantene følger den kommunale valgperiode på 4 år. De ansattes representanter utpekes for 2 år av gangen. §2 Representantenes kompetanse, habilitet og taushetsplikt De ansattes representanter blir medlemmer av utvalget med de samme rettigheter og plikter som de politisk valgte. De ansattes representanter kan imidlertid ikke velges til, eller delta i eventuelle forhandlingsutvalg som blir nedsatt, eller ved forberedelse av slike forhandlingssaker. Forvaltningslovens regler om habilitet og taushetsplikt gjelder ved behandling av saker i administrasjonsutvalget. §3 Ansvars- og arbeidsområde Administrasjonsutvalget er et partsammensatt utvalg som er kommunens faste utvalg i personal- og organisasjonssaker. Utvalget skal bidra til å utvikle og sikre en helhetlig og god arbeidsgiverpolitikk i Leirfjord kommune. Utvalget skal behandle saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, med mindre det er vedtatt at slike saker skal behandles på annen måte. Utvalget behandler og foreslår overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk.
Saken hvor utvalget har avgjørelsesmyndigheta) Behandle saker hvor utvalget i hht permisjonsreglement, arbeids- og ansettelsesreglement m.v. er gitt avgjørelsesmyndighet b) Fravike bestemmelsene i reglement for flyttegodtgjøring, punkt 8 c) Avgjøre tvistespørsmål om tolking og praktisering av avtaler, reglementer og andre bestemmelser i forbindelse med kommunens arbeidsgiver-/personalpolitikk. d) Andre saker som blir delegert fra kommunestyret
Saker hvor utvalget har innstillings-/uttaleretta) Overordnede saker og problemstillinger i arbeidstaker-/arbeidsgiverspørsmål samt forhold som har betydning for arbeidstakere generelt og grupper av arbeidstakere b) Forslag til personalpolitiske retningslinjer, herunder lønns- og seniorpolitisk plan, permisjons-, arbeids- og ansettelsesreglement c) Organisasjons- og bemanningsplaner d) Tilsettingssaker der ansettelsesmyndighet er kommunestyret e) Stillingsbeskrivelser for stillinger der kommunestyret er tilsettingsmyndighet f) Arbeidstidsordninger g) Innføring og vesentlig omlegging av tekniske hjelpemidler h) Effektiviseringstiltak i) Andre saker som kommunestyret måtte forelegge utvalget §4 Utvalgets møter §§3-26 i reglement for kommunestyret gjelder så langt det ikke strider mot lov, forskrift og reglement. |