Rutine for registrering av sak

Generelt

På sakstittel skal det registreres opplysninger som er felles for alle dokumentene i saken. Den skal være generell, men samtidig så spesifikk at den avgrenses i emne / tid og fra andre saker.

Molde kommunes rutine

I de sakene der det ikke er definert annerledes, skal det i sakstittelen registreres hva saken gjelder og {periode / år}.

Eks: Eiendomsavgift 2019

Hvilket språk skal benyttes

Der det eksisterer skriveregler for saks- og journalposttitler, skal disse benyttes.

Skrives brevet på et annet språk enn norsk, skal du benytte originalspråket.

Molde kommune er språknøytral kommune.

Skriveregler, bruk av forkortelser etc

Personnavn:

I personlige mapper, (Elevmapper, Personalmapper etc.) skrives «Etternavn Fornavn Mellomnavn

Firmanavn:

Firmanavn skrives slik navnet er.

Organisasjonsnummer:

Sammenhengende på formen 123456789

Fødselsdato:

Fødselsdato skrives uten punktum 010110 eller person nr. fortløpende 01010123456

Fødselsdato og person nummer skal unntas offentlighet/skjermes.

Gards- og bruksnummer:

Der det benyttes, eks.; gnr 00 bnr 00

Forkortelser:

Forkortelser skal unngås i størst mulig grad av hensyn til søkemulighetene. Kun vanlig aksepterte forkortelser bør benyttes, eks: pga vedr evt nr ifm. Det skal ikke brukes punktum ved forkortelser. Unntak er faste forkortelser for spesielle dokumenttyper f.eks. Kgl.res.,St.meld., Ot.prp etc. (Dette kan brukes som søkeord).

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.