Det er en egen rutine for å behandle bestillinger av innsyn i byggesaksdokumenter. Denne rutinen gjelder bestilling av innsyn i andre dokumenter. Alle innsynsbestillinger skal avgjøres ”uten ugrunnet opphold”. Dette betyr i praksis så snart som mulig, men senest innen tre dager. Det er sakens/dokumentets saksbehandler som har ansvar for å vurdere og besvare innsynsbestillingen. Saksbehandler kan rådføre seg med arkivkonsulent på dokumentsenteret, eller med juridisk seksjon ved behov. Innsyn kan gis helt eller delvis, eller avslås dersom det er hjemmel for det i lovverket. Dokumenter som er publisert på postlistenLørenskog kommunes postliste på internett viser oversikt over dokumenter som er mottatt eller sendt fra kommunen en bestemt dato. Av hensyn til kvalitetssikring vil det normalt gå fem virkedager fra dokumenter er mottatt eller sendt til postlisten med offentlige dokumenter publiseres. Det er kun byggesaksdokumenter og politiske saker som er fulltekstpublisert på postlisten, andre dokumenter må bestilles. Dokumenter som er unntatt offentlighet har henvisning til gjeldende paragraf i offentleglova. Søk i postlistenPublikum kan bla seg gjennom postlisten basert på dato, eller søke etter saker og dokumenter. InnsynsbestillingInnsyn kan bestilles direkte fra postlisten, men kan også komme inn via e-post eller brev. Det er ikke nødvendig å identifisere seg eller oppgi grunn til at innsyn ønskes. Innsynsbestillinger besvares fortrinnsvis per e-post så snart som mulig. Enkle henvendelser vil i størst mulig grad bli besvart samme dag som de er mottatt, maksimalt etter 2 til 3 dager. Mer omfattende henvendelser vil kunne kreve noe lengre saksbehandlingstid. Eventuelle avslag på innsyn meddeles skriftlig på e-post med opplysning om hvilken hjemmel som ligger til grunn for avslaget, samt klagefrist og behandlingstid for klager. Mer om offentlighet i forvaltningen finner du ved å lese offentleglova hos Lovdata og justisdepartementets retningslinjer til loven. |