Sosiale media

Formål med rutinen: Sikre at henvendelser til kommunen eller ansatte via sosiale media som er relevant for registrering blir håndtert i henhold til gjeldende lovverk

Hjemmel: Forvaltningsforskriften, Arkivforskriften § 3-19

 

Pkt.

Beskrivelse

Ansvarlig

1

Kommunens sosiale medier

  • Lavangen kommune får henvendelser via sosiale medier. Det er opprettet kommunal facebook og flickr- konto. I tillegg har både samisk avdeling og bibliotek egne kontoer på facebook.
  •  henvendelsene besvares/videreformidles fra eksterne avsendere
  • Det kan også skje at det kommer henvendelser via private medier eller sms til ansatte i etat/avd. Da er disse selv ansvarlig for å evt. viderebringe dette til postmottak

servicekontoret/avd/etat

2

Mistanke om spam- henvendelse 

  • Spam-henvendelse kommer via sosiale medier. Hvis det kommer mistenkelig spam, må det ikke trykkes på linker i disse eller åpnes eventuelle vedlegg. Kontakt IT brukerstøtte ved behov.

servicekontoret/IKT-avd

3

Mottak av meldinger med trusler

Ved mottak av meldinger med trusler mot ansatte eller tjenester informeres rådmann umiddelbart (Rutiner etter beredskapsplanen)

servicekontoret/rådmann

4

Ikke-arkivverdige henvendelser

  • Henvendelse sendes videre til mottaker eller slettes

servicekontoret avd/etat

5

Arkivverdig henvendelse

  • Skrives ut og registreres etter postrutiner

servicekontoret avd/etat

6

Bekreftelse på at henvendelse er mottatt

  • Dersom avsender ber om bekreftelse på at henvendelsen er mottatt, skal den gis snarest etter at henvendelsen er mottatt.
  • Dersom  henvendelsen registreres som et saksdokument, skal den inneholde opplysning om saksnr som må benyttes ved senere kontakt. Tekst ved bekreftelse av henvendelse: «Vi har mottatt din henvendelse. Ved senere henvendelser bes saksnr oppgis.»

servicekontoret

7

Behandling av henvendelser som er feilsendt eller har mangler

  • Dersom en henvendelse er sendt til oss som feil adressat, skal meldingen videresendes korrekt adressat med kopi til avsender. Dersom det ikke er mulig å videresende, returneres den med opplysning om at vi ikke er korrekt adressat.
  • Dersom det er feil/mangler ved en henvendelse (feil filformat, mangler eller feil ved opplysninger, vedlegg mm), skal avsender gis beskjed om dette dersom det har betydning for behandling av henvendelsen.

servicekontoret

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.