E-post

Formål med rutinen: Sikre at e-post til kommunens offisielle e-postmottak blir åpnet/sjekkes fortløpende hele dagen hver dag. Deretter bli håndtert i henhold til gjeldende lovverk

Hjemmel: Forvaltningsforskriften, Arkivforskriften § 3-19

Pkt.

Beskrivelse

Ansvarlig

1

Kommunens e-postmottak

  • E-post til Lavangen kommune kommer til kommunens e-postmottak. Det er opprettet 2 adresser som går til samme innboks (en postkasse) som servicekontoret håndterer: postmottak@lavangen.kommune.no  og post@lavangen.kommune.no
  • For å få tilgang til disse epostene, må brukerstøtte ( IKT)  ha gitt deg brukertilgang. Da må du logge deg inn som deg selv enten via kontorpc (kommer opp i egen meny il venstre) Eller via Office.com. Når du står inne i din egen mail, (klikker du på bildet/din bokstav oppe i høyre hjørnet og velg alternativ "åpne en annen postboks"). En boks åpnes nå og du skriver postmottak i denne boksen og velger åpne.

servicekontoret

2

Mistanke om virus i e-post (spam)

  • Virus kommer via linker, filer og vedlegg til eposter. Hvis det kommer mistenkelige eposter må det ikke trykkes på linker i disse eller åpnes eventuelle vedlegg. Kontakt IT brukerstøtte dersom tvil/nødvendig.

servicekontoret/IKT-avd

3

Mottak av meldinger med trusler

Ved mottak av meldinger med trusler mot ansatte eller tjenester informeres rådmann umiddelbart (Rutiner etter beredskapsplanen)

servicekontoret/rådmann

4

Ikke-arkivverdige e-poster

  • Reklame slettes, er det tvil om det er reklame - videresend til aktuell saksbehandler for avgjørelse.

servicekontoret

5

Arkivverdig e-post

servicekontoret

6

Bekreftelse på at henvendelse er mottatt

  • Dersom avsender ber om bekreftelse på at henvendelsen er mottatt, skal den gis snarest etter at henvendelsen er mottatt med egen signatur i Outlook
  • Henvendelsen registrert som et saksdokument, skal inneholde opplysning om saksnr som må benyttes ved senere kontakt. Tekst ved bekreftelse av e-post: «Vi har mottatt din henvendelse. Ved senere henvendelser bes saksnr oppgis.»

servicekontoret

7

Behandling av e-poster som er feilsendt eller har mangler

  • Dersom en e-post er sendt til oss som feil adressat, skal meldingen videresendes korrekt adressat med kopi til avsender. Dersom det ikke er mulig å videresende, returneres den med opplysning om at vi ikke er korrekt adressat
  • Dersom det er feil/mangler ved en henvendelse (feil filformat, mangler eller feil ved opplysninger, vedlegg mm), skal avsender gis beskjed om dette dersom det har betydning for behandling av henvendelsen.

servicekontoret

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.