Instruks og avlevering av sensitive personregistre

Hjemmel for ordningen

Lavangen kommune har - med hjemmel i personopplysingsloven §§ 11, 15 og 28 - inngått avtale om avlevering/deponering av en rekke sensitive kommunale personregistre, som har gått ut av bruk, til Arkiv i Troms. Bakgrunnen for denne avtalen finnes i personvernlovgivningen, som kommunen ønsker å etterleve på best mulig måte.

Materiale som skal avleveres

I henhold til avtalen skal følgende personregistre avleveres:

  • Klientarkiv (klientmapper) etter lov om sosiale tjenester
  • Barnevernarkiv (barnevernmapper) etter lov om barneverntjenester
  • Elevarkiv (elevmapper) fra forvaltningsenheten og grunnskolene
  • Arkiv vedrørende barn i barnehage (ekstra tiltak/støtte) fra barnehageadministrasjonen og barnehagene
  • Klientarkiv fra flyktningekontor
  • Brukerarkiv (pleie- og omsorgsmapper) fra pleie- og omsorgssektor
  • Pasientjournaler og helsekort fra kommunehelsetjenesten
Tidspunkt for avlevering

Materialet skal overføres 10 år etter siste kontakt (siste innføring). Dette gjelder alle typer registre unntatt arkiv vedrørende barn i barnehage der regelen er 5 år etter siste kontakt.

Arkivskapers forpliktelser

Alle som skal avlevere personregistre skal før overføring sørge for å:

  • ta kontakt med Arkiv i Troms for å avtale tidspunkt for avlevering og mottak
  • gjennomgå materialet med tanke på arkivbegrensing og kassasjon
  • listeføre materialet (navn og fødselsdato på personene)
  • pakke materialet for forsvarlig forsendelse etter nærmere instruksjoner gitt av Arkiv i Troms

 

Flere opplysninger om hvordan avleveringen skal gjennomføres finnes på Arkiv i Troms.

Arkiv i Troms forpliktelser

Arkiv i Troms forplikter seg til å:

  • sørge for forsvarlig oppbevaring og sikring i arkivlokaler som tilfredsstiller kravene til arkivdepot i arkivloven med forskrifter
  • sørge for at materialet er sperret for innsyn og bruk i tråd med gjeldende lovverks bestemmelser om taushetsplikt og sperregrenser
  • sørge for at avleverende instans får materialet tilbake når det finnes hjemmel for innsyn og bruk
  • gjennomføre sikringstiltak som følger av personopplysningslovens §§ 13 og 14
  • holde oversikt over alle avleveringer og total arkivbestand
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.