Formålet med arkivplanen til Træna kommune
Arkivplanen gir bindende retningslinjer for behandling av all informasjon og dokumentasjon i Træna kommune, og arkivloven med forskrifter ligger til grunn for retningslinjene. Arkivplanen skal bidra til at Træna kommune ivaretar arkivansvaret sitt etter arkivlovens § 6 hvor det heter "Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid."
Arkivansvar i Træna kommune
Kommunedirektøren er kommunens øverste administrative leder og har dermed det overordnede ansvar for arkivarbeidet i Træna kommune jfr. Forskrift om offentleg arkiv § 1. Kommunedirektøren og Sektorlederne har det administrative ansvaret for at arkivtjenesten og arkivene i sin sektor avsetter nok ressurser til å ivareta en forsvarlig arkivordning.
Planen skal godkjennes av kommunedirektøren og orienteres (når den er ferdigstilt) for kommunestyret. Planen er enda under arbeid og alle punker er derfor ikke ferdigstilt (07.03.2022) |