1. FORMÅL Rådets formål er å bidra til å sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelse. Rådet skal arbeide etter prinsippet om personer med funksjonsnedsettelses fulle deltaking og likestilling i samfunnet. Råd for personer med funksjonsnedsettelse velges med hjemmel i kommuneloven §5-1 og forskrift om kommunale og fylkeskommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom, FOR-2019-06-17-727 2. MANDAT OG ARBEIDSOPPGAVER Råd for personer med funksjonsnedsettelse er et rådgivende organ for kommunen i alle saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelse. Dette vil spesielt gjelde saker om likestilling, likeverdig tilgang til kommunale tjenester og saker om universell utforming og tilgjengelighet. Rådets anbefalinger i konkrete saker skal følge saksdokumentene til det kommunale organet som avgjør saken endelig. Rådet skal forelegges saker som:
- Allmenne tiltak og tjenester som berører funksjonshemmede
- Årsbudsjett og økonomiplaner
- Plan- og byggesaker
- Transport og tilgjengelighet
- Helse, pleie og omsorg, herunder folkehelse og forebyggende tiltak
- Andre saker som forelegges rådet
Rådet kan også ta opp og utrede saker på eget initiativ og drive informasjonsarbeid. Rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner. 3. VALG AV MEDLEMMER OG FUNKSJONSTID Rådet består av fem medlemmer med inntil fem varamedlemmer. Tre medlemmer med varamedlemmer velges etter forslag fra organisasjoner som representerer personer med funksjonsnedsettelse. To medlemmer med varamedlemmer velges av og blant kommunestyrets representanter og vararepresentanter. Rådet oppnevnes av kommunestyret og velges for fire år av gangen. Rådet velger selv sin leder og nestleder blant medlemmene. 4. SEKRETARIAT Rådmannen sørger for sekretariat for rådet. Administrasjonen skal bistå med praktiske tiltak som rådet finner nødvendig for å løse sine oppgaver. 5. MØTER Råd for personer med funksjonsnedsettelse holder møte i henhold til oppsatt møteplan. For øvrig innkalles rådet når leder eller minst en tredel av medlemmene krever det. Møtene skal holdes for åpne dører. Medlemmene av rådet har plikt til å delta i rådets møter hvis det ikke foreligger gyldig forfall. Sakene sendes medlemmene minst seks dager før møtet og dokumentene kunngjøres på kommunens hjemmeside. Det føres protokoll fra møtene som gjøres tilgjengelig for alle. Protokollen godkjennes av leder i tillegg av ett medlem som velges i møte. 6. MØTE OG TALERETT Leder, eller annet medlem av råd for personer med funksjonsnedsettelse, har møte- og talerett i formannskap, plan- og næringsutvalg og kommunestyret i saker som angår dem. I tillegg har rådet mulighet for inntil fem minutter i starten av kommunestyremøter for å redegjøre om saker de ønsker å si noe om. Ordfører og rådmann har møte- og talerett i rådets møter. 7. ÅRSMELDING Rådet legger hvert år fram årsmelding om sin virksomhet. Årsmeldingen legges fram for kommunestyret. 8. GODTGJØRING Medlemmene får møtegodtgjøring, reisegodtgjøring og eventuelt tapt arbeidsfortjeneste i henhold til kommunens reglement for godtgjøring til folkevalgte. 9. IKRAFTTREDELSE Reglementet trer i kraft fra 21. november 2019. |