Arbeidsmiljøutvalget er opprettet med hjemmel i Arbeidsmiljøloven §7. AMU skal ha 4 møter hvert år og møteplan blir vedtatt i kommunestyret året før. AMU skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i kommunen. AMU skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. AMU skal hvert år avgi rapport om sin virksomhet til kommunestyret og arbeidstakernes organisasjoner. AMU skal behandle:
- Spørsmål som angår bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjenesten.
- Spørsmål om opplæring, instruksjon og opplysningsvirksomhet i kommunen som har betydning for arbeidsmiljøet.
- Planer som krever Arbeidstilsynets samtykke og som har vesentlig betydning for arbeidsmiljøet (planer om byggearbeider, innkjøp av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak).
- Etablering og vedlikehold av virksomhetens systematiske HMS-arbeid.
- Helse- og velferdsmessige spørsmål knyttet til arbeidstidsordninger.
AMU kan også behandle spørsmål om arbeidstakere med redusert arbeidsevne. AMU skal gjennomgå alle rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker og tilløp til ulykker, søke å finne årsaken til ulykken eller sykdommen, og se til at arbeidsgiveren treffer tiltak for å hindre gjentakelse. AMU skal gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.
Oppnevning:
|
Etter kommunevalget 2015
|
Periode:
|
2015 - 2016 (2-årsperiode)
|
Medlemmer :
|
Rådmann, Oppvekstleder, H&O-leder, 2 medlemmer fra arbeidstakersiden og hovedverneombud.
|
Mandat:
|
Behandle saker som har relevans til forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
|
Organisering/ avdelings- tilhørighet/ sekretariat:
|
Sentraladministrasjonen. Ass. rådmann/personalsjef er sekretær.
|
Arkivansvar:
|
Saksarkivet.
|
Oppbevaring:
|
Møteprotokoll i saksarkivet (ACOS websak).
|
Øvrig ansvar/ evt.:
|
|
|
|