Post til kommunen registreres i servicekontoret • Delingssøknader behandles etter plan og bygningsloven av saksbehandler (se egen rutinebeskrivelse) så også dispensasjoner. • Dispensasjoner behandles av byggesaksbehandler hvis det er dispensasjon fra reguleringsplan. Hvis det er dispensasjon fra kommuneplan og kommunedelplan behandles den av planlegger. • Ved ferdig behandlet søknad ordner saksbehandler fakturagrunnlag for delingssøknaden/dispensasjonen/jordlovsbehandlingen, økonomiavdelingen sender ut gebyrkravet. • Saksbehandler (landmåler) sender ut varsel om oppmålingsforretning minimum 14 dager før forretningen (Matrikkelloven). • Saksbehandler (landmåler) gjennomfører oppmålingsforretningen i felten med utstedelse av protokoll og teknisk målearbeid. På kontoret gjennomføres nødvendige beregninger med nødvendige rapporter ihht matrikkelloven (GisLine programvare). • Saksbehandler (landmåler) oppretter eiendommen/ajourholder eiendommen i Matrikkelsystemet (Nettløsning fra Kartverket). • Saksbehandler (landmåler) sender melding om oppretting av matrikkelenhet til Kartverket, tinglysingen, 3507 Hønefoss. • Ved retur fra Tinglysingen registreres post inn i fellestjenesten. • Regning på tinglysing fra Kartverket kommer i Visma til fagleder som attesterer. • Saksbehandler (landmåler) utsteder matrikkelbrev på eiendommen (antall varierer fra sak til sak, varierende antall parter).
- Saksbehandler (geodataingeniør) lager fakturagrunnlag på oppmålingsforretningen/tinglysingen av dokumentet.
- Økonomiavdelingen sender faktura på oppmålingsforretningen/tinglysingen.
• Saken oversendes for utsendelse til rekvirent og andre berørte parter. • Det opprettes evt. ny mappe i GNR/BNR arkiv og arkiverer og avslutter saken. Dette er i hovedsak saksgang for delingssøknader ihht Matrikkelloven. Kopier av alle dokumenter/beregninger/resultatfiler osv. ligger også lagret på fellesområdet under matrikkelarbeid. Ved byggesaker får saksbehandler (landmåler) oversendt nødvendige opplysninger fra byggesaksbehandler slik at nye tiltak blir lagt inn i kommunens kartverk (slik som nybygg, tilbygg, vann, avløp, osv.). Saksbehandler (komtek) sjekker/oppretter også endringer/nye gebyrer i KomTek etter at byggesaksbehandler har gjennomført byggesaker. Saksbehandler (komtek) sjekker og oppdaterer eierforhold i KomTek før hver fakturering av kommunale gebyrer. |