Kart og oppmåling

Post til kommunen registreres i servicekontoret

•             Delingssøknader behandles etter plan og bygningsloven av saksbehandler (se egen rutinebeskrivelse) så også dispensasjoner.

•             Dispensasjoner behandles av byggesaksbehandler hvis det er dispensasjon fra reguleringsplan. Hvis det er dispensasjon fra kommuneplan og kommunedelplan behandles den av planlegger.

•             Ved ferdig behandlet søknad ordner saksbehandler fakturagrunnlag for delingssøknaden/dispensasjonen/jordlovsbehandlingen, økonomiavdelingen sender ut gebyrkravet.

•             Saksbehandler (landmåler) sender ut varsel om oppmålingsforretning minimum 14 dager før forretningen (Matrikkelloven).

•             Saksbehandler (landmåler) gjennomfører oppmålingsforretningen i felten med utstedelse av protokoll og teknisk målearbeid. På kontoret gjennomføres nødvendige beregninger med nødvendige rapporter ihht matrikkelloven (GisLine programvare).

•             Saksbehandler (landmåler) oppretter eiendommen/ajourholder eiendommen i Matrikkelsystemet (Nettløsning fra Kartverket).

•             Saksbehandler (landmåler) sender melding om oppretting av matrikkelenhet til Kartverket, tinglysingen, 3507 Hønefoss.

•             Ved retur fra Tinglysingen registreres post inn i fellestjenesten.

•             Regning på tinglysing fra Kartverket kommer i Visma til fagleder som attesterer.

•             Saksbehandler (landmåler) utsteder matrikkelbrev på eiendommen (antall varierer fra sak til sak, varierende antall parter).

  • Saksbehandler (geodataingeniør) lager fakturagrunnlag på oppmålingsforretningen/tinglysingen av dokumentet.
  • Økonomiavdelingen sender faktura på oppmålingsforretningen/tinglysingen.

•             Saken oversendes for utsendelse til rekvirent og andre berørte parter.

•             Det opprettes evt. ny mappe i GNR/BNR arkiv og arkiverer og avslutter saken.

Dette er i hovedsak saksgang for delingssøknader ihht Matrikkelloven.

Kopier av alle dokumenter/beregninger/resultatfiler osv. ligger også lagret på fellesområdet under matrikkelarbeid.

Ved byggesaker får saksbehandler (landmåler) oversendt nødvendige opplysninger fra byggesaksbehandler slik at nye tiltak blir lagt inn i kommunens kartverk (slik som nybygg, tilbygg, vann, avløp, osv.).

Saksbehandler (komtek) sjekker/oppretter også endringer/nye gebyrer i KomTek etter at byggesaksbehandler har gjennomført byggesaker.

Saksbehandler (komtek) sjekker og oppdaterer eierforhold i KomTek før hver fakturering av kommunale gebyrer.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.