Styrer råd og utvalg
Etter Kommuneloven § 10 er det kommunestyret selv som avgjør hvilke faste utvalg kommunen ønsker, og når som helst omorganisere eller nedlegge utvalg. I tillegg er det
noen organ som er lovpålagt. Disse er Eldreråd, Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, Valgstyre, Stemmestyrer, fast utvalg for plansaker, Kontrollutvalg, og
Klage- og ankenemnd. Ved konstitueringen etter valget høsten 2007 ble det vedtatt å videreføre Plan- og jordstyre og Partsammensatt utvalg, i tillegg ble det vedtatt å opprette et kulturstyre. Kommunestyret Kommunestyret er det øverste folkevalgte organet i kommunen. I Rødøy er det 5 politiske partier som er representert i kommunestyret som har 17 representanter. Kommunestyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak (kommuneloven §6) Kulturstyret Kulturstyret har ansvar for overordnet utvikling og for saker av prinsipiell betydning innenfor sine ansvarsområder:
- Bibliotek og boksamlinger
- Tildeling av kulturmidler - Øvrige saker vedrørende kulturarbeid Saker behandles innenfor følgende lovverk:
- Lov om omsetning av bøker (bokloven)
- Lov om folkebibliotek (folkebibliotekloven)
- Lov om bibliotekvederlag (bibliotekvederlagsloven)
- Lov om friluftsliv (friluftsloven)
- Lov om offentlege styresmakters ansvar for kulturverksemd (kulturlova)
- Lov om norsk kulturråd (kulturrådsloven)
- Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
- Lov om stadnavn (stadnamnlova) - Lov om kulturminner (kulturminneloven) Formannskapet Formannskapet ansvarsområder er å være:
- økonomiutvalg og behandle økonomiplan, årsbudsjett og skattevedtak
- planutvalg for sektorovergripende planer, herunder kommuneplan
- næringsstyre (herunder tildeling av fondsmidler, SMIL-midler, og andre virkemidler)
- samferdselsstyre
- klageinstans for saker behandlet administrativt og i Partssammensatt utvalg, som ikke etter lov, forskrift eller delegering skal gå til annen klageinstans
Videre har formannskapet ansvar for:
- helhetlig styring og koordinering av det politiske arbeidet i Rødøy kommune
- samfunnsutvikling i Rødøy kommune på et overordnet plan - saker som ikke er tillagt andre utvalg Eldrerådet
Eldrerådet skal være et rådgivende organ for kommunestyret i saker som angår levevilkår for eldre. Rådet har fem medlemmer, tre av disse med vara er alderspensjonister, og to oppnevnes blant kommunestyret som kommunens representanter Lokalutvalg
- Gjerøy
- Storselsøy
- Jektvik/Nordvernes
- Myken
- Nordnesøy
- Sørfjorden/Nygård
- Rødøy
- Selsøyvik
- Tjongsfjord/Vågaholmen - Øresvik
Lokalutvalgene er ment å være bindeledd mellom de ulike stedene i kommunen og kommuneadministrasjon. Lokalutvalgene kan ta opp alle saker som de finner hensiktsmessig å
behandle. Eksempel er kultursaker, velge kommunal representant til samarbeidsutvalg for skole og barnehage, lokalt organ for miljøfremmende tiltak, lokal ledelse av TV-aksjon. Medlemmene er direkte valgt på hvert enkelt sted i forbindelse med kommunevalget. Samarbeidsutvalg
- Gjerøy skole
- Jektvik skole
- Nesøy skole
- Rødøy skole
- Selsøyvik skole og barnehage
- Tjongsfjord skole
- Øresvik skole
- Rødøy barnehage
- Tjongsfjord barnehage - Jektvik barnehage
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget skal bestå av foreldre/foresatte og ansatte i barnehage/skole og har som funksjon å være bindeledd mellom kommunestyret og skolene/barnehagene Partsammensatt utvalg (PSU)
Partssammensatt utvalg/administrasjonsutvalg er et pliktig organ etter Kommuneloven (koml. § 25, jf. Hovedavtalen § 4 – del B) dersom arbeidsgiver og arbeidstaker-
organisasjonene ikke avtaler noe annet. Partssammensatt utvalgs ansvarsområder er å behandle saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, herunder å:
- Fastsette rammer og generelle personalpolitiske retningslinjer for å sikre en god arbeidsgiverpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv
- Være klageinstans for personalsaker behandlet på administrativt nivå - Sikre at politisk nivå får direkte informasjon fra arbeidstakerorganisasjonene i saker som gjelder organisasjon og arbeidsgiverpolitikk, og som skal videre til politisk behandling Plan- og jordstyret Plan- og jordstyret behandler saker etter følgende lovverk:
- Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff, og om brannvesenets redningsoppgaver (Brann- og eksplosjonsvernloven)
- Lov om forpakting (Forpaktingslova)
- Lov om eierseksjoner (Eierseksjonsloven)
- Lov om eigedomsregistrering (Matrikkellova)
- Lov om folkehelsearbeid (Folkehelseloven)
- Lov om forvaltning av naturens mangfold (Naturmangfoldloven)
- Lov om friluftslivet (Friluftsloven)
- Lov om havner og farvann (Havne- og farvannsloven)
- Lov om jord (Jordloven)
- Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (Konsesjonsloven)
- Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. (Lakse- og innlandsfiskeloven)
- Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (Motorferdselloven)
- Lov om odelsretten og åsetesretten (Odelslova)
- Lov om planlegging og byggesaksbehandling (Plan- og bygningsloven)
- Lov om rettshøve mellom grannar (Grannelova)
- Lov om skogbruk (Skogbrukslova)
- Lov om kommunale vass- og avløpsanlegg (Vass- og avløpslova)
- Lov om vassdrag og grunnvann (Vannressursloven)
- Lov om vegar (Veglova)
- Lov om vegtrafikk (Vegtrafikkloven)
- Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven)
- Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell (Dyrehelsepersonelloven)
- Lov om jakt og fangst av vilt (Viltloven) - Lov om stadnamn (Stadnavnlova) Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne er valgt etter Lov om råd eller anna representasjonsordning i kommunar og fylkeskommunar for menneske med nedsett funksjonsevne
m.m., og skal sikre en åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktige for denne gruppen.
Kontrollutvalg
Kontrollutvalget er lovpålagt (Kommuneloven § 77) og skal ha en løpende kontroll av kommunens forvaltning og drift i samsvar med forskrift om forvaltningskontroll i
kommuner og fylkeskommuner.
Kontrollutvalget har myndighet til å be om innsyn i alle kommunens saksforhold i tråd med lov og forskrift. Kontrollutvalget rapporterer direkte til kommunestyret.
Jfr. Kontrollutvalgsforskriften skal blant annet Kontrollutvalget ved regnskapsrevisjon påse at regnskapet blir revidert på en betryggende måte, gi uttalelse om regnskapet
og følge opp revisjonsmerknader. Det skal påse at kommunen årlig blir gjenstand for forvaltningsrevisjon og ha plan for gjennomføring av dette. Videre skal utvalget påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens interesser i selskaper, mv. Klagenemnd
Klagenemnda skal behandle alle klager på enkeltvedtak der det ikke er fastsatt særskilte bestemmelser om klageinstans etter Forvaltningsloven § 28 annet ledd, samt
ankesaker fra formannskapet hvor det etter nærmere bestemmelser i lov, avtale eller reglement/vedtak gis anledning til slik behandling. Klagene skal behandles i henhold til vedtatte «Retningslinjer for klagebehandling i Rødøy kommune». Takstutvalg for eiendomsskatt Overtakstnemnd for eiendomsskatt Heimevernsnemnd
Heimevernsnemda er representert med 2 personer oppnevnt av kommunestyret og en fra den lokale politimyndigheten, nemdas oppgave er å bistå i vurderinger som gjøres, bl.a når det gjelder vurdering av personell. Lønns- og forhandlingsutvalg Lønns- og forhandlingsutvalget har ansvar for gjennomføring av drøftinger og forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonene etter til enhver tid gjeldende avtaleverk. Valgstyret
Valgstyret er lovpålagt (Valgloven § 4-1), med ansvarsområder etter Valgloven med forskrifter. Valgstyrets oppgave er å ha ansvar for den tekniske og praktiske gjennomføringen av valgene: både Stortingsvalget og Fylkestings og- kommunevalget. Takstutvalg Oppnevnes av Kommunestyret og de skal gjøre vedtak ved taksering av grunnlag for kommunal eiendom skatt. Overtakstnemnda er klageinstans, se pkt. 3 under eiendomskatteloven § 8A-3. :
§ 8 A-3.Verdsetjing
(1) Eigedomen skal verdsetjast ved takst.
(2) Det skal vere ei allmenn taksering i kommunen kvart tiande år. Dersom det ligg føre særlege tilhøve, kan kommunestyret avgjere at ny taksering skal skje tidlegare
eller seinare enn dette, men ikkje seinare enn tre år etter at siste allmenne taksering skulle ha skjedd. Kommunen dekkjer kostnadene ved taksering, og kommunestyret
utnemner dei personane som skal stå for takseringa.
(3) Formannskapet eller skattytar kan krevje overtakst.
(4) Kommunestyret kan i staden for løysinga i andre ledd, utnemne ei sakkunnig nemnd som skal setje taksten på grunnlag av forslag frå tilsette synfaringsmenn.
(5) Omtaksering av ein eigedom skal skje dersom det i tida mellom dei allmenne takseringane, ligg føre ein av dei følgjande grunnane:
a) eigedomen er delt,
b) bygningar på eigedomen er rive eller øydelagt av brann eller liknande, eller
d) det er ført opp nye bygningar eller gjort monalege forandringar på eigedomen.
(6) Dersom verdet til ein eigedom er vesentleg forandra i høve til andre eigedomar, kan formannskapet så vel som skattytar krevje særskild taksering i tida mellom dei allmenne takseringane. Skattytar som krev omtaksering etter dette og førre ledd, må sjølv dekkje kostnadene med takseringa. Krav om omtaksering må være stilt innan 1.november i året før skatteåret. Føyd til med lov 22 juni 2012 nr. 44 (f o m skatteåret 2013), tidlegare § 8A-3 endra paragrafnummer til § 8B-4. |