Arbeidsmiljøutvalget (AMU)

Arbeidsmiljøutvalget er opprettet med hjemmel i Arbeidsmiljøloven §7.

Arbeidsmiljøutvalget består av:

3 medlemmer fra arbeidsgiver og 3 medlemmer fra arbeidstakerne. Leder for utvalget velges annenhver gang fra arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden for 1 år i gangen. Bedriftshelsetjenesten møter som rådgivende medlem uten stemmerett. Medlemmer av utvalget skal kunngjøres ved oppslag på arbeidsplassen.

AMU skal ha 4 møter hvert år og møteplan blir vedtatt i kommunestyret året før.

AMU skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i kommunen. AMU skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. AMU skal hvert år avgi rapport om sin virksomhet til kommunestyret og arbeidstakernes organisasjoner.

AMU skal behandle:

  • Spørsmål som angår bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjenesten.
  • Spørsmål om opplæring, instruksjon og opplysningsvirksomhet i kommunen som har betydning for arbeidsmiljøet.
  • Planer som krever Arbeidstilsynets samtykke og som har vesentlig betydning for arbeidsmiljøet (planer om byggearbeider, innkjøp av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak).
  • Etablering og vedlikehold av virksomhetens systematiske HMS-arbeid.
  • Helse- og velferdsmessige spørsmål knyttet til arbeidstidsordninger.

AMU kan også behandle spørsmål om arbeidstakere med redusert arbeidsevne.

AMU skal gjennomgå alle rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker og tilløp til ulykker, søke å finne årsaken til ulykken eller sykdommen, og se til at arbeidsgiveren treffer tiltak for å hindre gjentakelse. AMU skal gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.