Inngående e-post

Rutiner og journalføring av e-post

E-post er ofte mer uformell og personlig enn vanlige brev, men dette er ikke i seg selv grunn nok til ikke å betrakte dem som saksdokumenter. E-post kan være saksdokumenter selv om personlige kommentarer og betraktninger er blandet inn i teksten. For arkivverdig e-post gjelder en ubetinget journalføringsplikt, uavhengig av om de er personlige og tar opp flere temaer, skal de journalføres hvis de også kan betraktes som saksdokumenter. I saksrelatert e-post bør man derfor unngå personlige kommentarer, samt ta opp ulike temaer i samme e-post.

Som med vanlig papirpost, er en e-post arkivverdig hvis den er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon. En e-post er da et saksdokument som skal håndteres på lik linje med og etter de samme regler for journalføring og arkivering som papirpost, sms og sosiale medier.

Eksempler på e-post som ikke antas å være arkivverdig saksdokumenter:

  • Private e-postmeldinger.
  • E-post som er jobbrelatert, men som ikke har betydning for behandling eller dokumentasjon.
  • E-post som er faglig relatert, men av generell karakter.
  • E-post som er av generell informasjonsverdi.ing

Masseutsendt ekstern e-post.

E-post som kommer til kommunens postmottak: post@grue.kommune.no  blir importert i WebSak Fokus av arkivtjenesten.

Når saksbehandler mottar e-post direkte til seg skal han/hun selv vurdere om den er arkivverdig. Dersom den er arkivverdig, journalføres e-posten i en eksisterende sak, eller ny sak opprettes i WebSak Fokus.

Også alle saksdokumenter som sendes ut fra virksomheten på e-post, skal arkivmessig behandles på lik linje med tilsvarende papirdokumenter. Det innebærer bl.a. at de må journalføres og arkiveres på vanlig måte.

Rutine for å registrere e-post for å sikre gjenfinning av journalposter og ivareta krav til dokumentasjon og offentlighet

Saksbehandler markerer i Outlook e-post som skal importeres. Dersom flere e-poster skal importeres i samme sak kan disse markeres sammen for import i samme operasjon.

  • Importer e-post ved å høyreklikke på elementet/elementene og velg ett av følgende valg:
  • søk etter sak - søk frem eksisterende sak for registrering i denne
  • ny saksmappe- opprett ny sak ved registrering
  • siste saksmapper - registrer i en av dine sist brukte saker
  • E-post kan også importeres ved å dra og slippe e-posten i en sak som ligger i en kurv i arbeidsbordet (for eksempel Mine saker)

Etter import skal  følgende kontrolleres i registreringsbildet for den importerte e-posten:

  • Tittel - er den meningsbærende, ryddig?
  • Forfallsdato -skal den endres?
  • Avsenders navn, adresse og referanse. (Vær spesielt oppmerksom på at e-post som har blitt videresendt vil registreres med siste avsender av e-posten i avsenderfeltet. I mange tilfeller må dette korrigeres til opprinnelig avsender)
  • Vurder eventuell skjerming
  • Eventuelle opplysninger som skal unntas for offentligheten legges på tittellinje 2 da det som er registrert på linje 1 vil være synlig for alle.
  • OBS! Klikk alltid på Ekspeder-knappen når du har kontrollert registreringen av en sendt e-post. Hvis ikke vil denne feilaktig havne i kurven Under arbeid

Bekreft eventuelle endringer ved å klikke på lagre.

Inngående e-post blir tilgjengelig for videre oppfølging i kurvene Ubehandlet eller Forfallogfølges opp som øvrige inngående journalposter. 

Arkivforskriften § 3-2

Dokument som blir avsende eller mottekne via telefaks og e-post, og som etter form eller innhald må reknast som saksdokument for organet, skal arkivmessig behandlast som andre saksdokument etter denne forskrifta, jf. særleg §§ 2-6, 3-1 og 3-8.

Organ som nyttar e-post, skal ha eit sentralt e-postmottak for post til organet. E-post til det sentrale postmottaket skal opnast av arkivtenesta.

Hvis en e-post verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon, skal den ikke arkiveres (arkivbegrensning, arkivforskriften § 3-19).

Skikk og bruk

  • E-post er velegnet for sending av meldinger til et stort antall mottakere, men ved massedistribusjon bør andre informasjonskanaler vurderes, for eksempel publisering av informasjonen på intranett eller virksomhetens hjemmeside.
  • Bruk feltet Emne/tittel til å gi meldingen en kort, men informativ overskrift. På denne måten kan mottakeren prioritere saken riktig. Dersom det er en saksrelatert e-postmelding, bør du ikke blande inn flere temaer i samme melding.
  • Presentér den viktigste informasjonen først i e-postmeldingen. Vær kort og konsis. Forestill deg hvordan mottakeren, i en stresset hverdag, vil oppfatte hovedinnholdet i meldingen.
  • Det er viktig at du bruker enkelt språk, korte avsnitt og blanke linjer mellom avsnitt. På denne måten blir det oversiktlig og lett å forstå for mottakeren. Unngå overdreven bruk av STORE BOKSTAVER, farget tekst eller utropstegn!!!! Din hensikt med dette kan lett feiltolkes av mottakeren.
  • Gjør det til en vane alltid å lese gjennom hele meldingen før du sender den. Sjekk spesielt at vedlegg som du refererer til er med i meldingen.
  • Begrens antall vedlegg du sender med e-postmeldingen. Alternativet kan være å henvise til en link på intranett/internett.
  • Vær spesielt varsom med å sende meldinger hvis du er opprørt eller irritert. Husk at e-postmeldinger er 'evige' og bør tåle dagens lys uansett sammenheng. Vær også oppmerksom på at du ikke kan vite hvorvidt meldingen blir videresendt.
  • Legg deg til en rutine hvor du jevnlig rydder og sletter meldinger i Innboks og Utboks.
  • I Grue kommune skal vi ha en fast bunntekst som inneholder opplysninger om deg som avsender slik at mottaker kan identifisere deg (navn, tittel, virksomhet, postadresse, e-postadresse, telefon mv.) dette er standardisert. Du må imidlertid benytte forskjellig bunntekst avhengig av om du sender e-post som privatperson eller i jobbsammenheng.
  • God forvaltningsskikk tilsier at det alltid fremgår hvem som får kopi av e-post. Blindkopi (skjult kopiadressat) bør derfor kun brukes internt i virksomheten. 
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.