Retningslinjer for kontroll med skoleskyss i Frøya kommune 1. Hensikt Sikre til enhver tid god oversikt over omfanget av skoleskyss skole-heim i Frøya kommune. 2. Innledning Frøya kommune har ikke hatt felles skriftlige rutiner for arbeidet med skoleskyss heim-skole. Dette har gitt noen utfordringer som danner bakgrunnen for disse retningslinjene. 3. Omfang Retningslinjene gjelder for alle grunnskoler som har offentlig skoleskyss. 4. Ansvar Det er virksomhetsleders ansvar at omfanget av skoleskyssen til enhver tid er korrekt. 5. Begrepsavklaringer Ingen 6. Hjemmel Opplæringslovens § 7-1, 7-3, 7-4 7. Aktivitet/beskrivelse 7.1 Oppdatering av skysslister Dette skal skje kontinuerlig. Når en elev slutter i løpet av året, skal dette straks meldes i Cert. Dersom kommunen overser dette, vil vi likevel bli fakturert for den aktuelle skyssen. Dette blir ikke refundert, og skolen må sjøl dekke disse kostnadene Ved skolestart er det viktig at skysslistene gjennomgås med personalet, da det erfaringsmessig viser seg at nye elever har kommet til i løpet av sommerferien. 7.2 Særskilt skoleskyss på grunn av midlertidig skade/sykdom Eleven mottar nytt enkeltvedtak basert på dokumentasjon fra sakkyndige. Vedtak om særskilt skoleskyss med dokumentasjon sendes kommunalsjef for barn og unge. Det er kun skolen som kan være den formelle bestiller av særskilt skoleskyss, eks med taxi. 7.3. Skyss for elever som ikke går på nærskolen Dersom det er innvilget vedtak om at en elev skal få sitt skoletilbud på en annen skole enn nærskolen, må det gå fram av vedtaket hvem som er ansvarlig for kostnader knyttet til skoleskyssen. Det vises i denne sammenheng til Rundskriv Udir -3-2009 p 6. |