Værnesregionen Barneverntjeneste er ett interkommunalt samarbeid etter vertskommuneprinsippet og omfatter pr. 1.5.2010 kommunene Stjørdal, Tydal, Selbu, Meråker og Frosta.
Stjørdal er vertskommune for ordningen og utøver arbeidsgiverfunksjonen for de ansatte og har ansvaret for administrative støtteordninger. Hovedkontoret ligger i Stjørdal kommune og det er avdelingskontorer i hver samarbeidende kommune.
Arkivansvaret ligger hos rådmannen i Stjørdal kommune. Overgang til elektronisk arkiv fra 01.10.2013. Datadump av Visma Unique Familia vil bli deponert til IKA Trøndelag IKS.
Værnesregionen Barnevernstjeneste bruker fagsystemet Visma Unique Familia for alle klientsaker.
Familia er satt opp med arkivering i Noark5 arkivkjerne - Visma Samhandling Arkiv Varnes. For emnesaker brukes kommunens sakarkiv-system. Historie:
Barneverntjenesten i Midt-Trøndelag omfattet kommunene Tydal, Selbu, Meråker og Stjørdal og ble startet opp 01.01.06 som et forsøk på interkommunalt samarbeid godkjent av Kommunal- og regionaldepartementet 16.09.05.
Den interkommunale barneverntjenesten er evaluert, politisk behandlet og besluttet videreført som en varig ordning fra 01.01.2009.
Frosta kommune kom med i samarbeidet 01.05.2010. Nytt navn for tjenesten ble Værnesregionen Barneverntjeneste. For mer informasjon om arkivrutinene se:
Registreringsregler for Værnesregionen Barnevernstjeneste Sist revidert 10.2.2017 - Nina |