Dokumentsenterets leder (arkivleder) skal føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen. Dokumentsenterets leder rapporterer til Teamleder for digitaliseringsenheten. Arkivleder skal videre:
- holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen på arkivsektoren, og om endringer i lover og regelverk for offentlige arkiver.
- gi faglig veiledning til arkivpersonalet og sørge for at arkivmedarbeiderne får tilbud om å utvikle sin faglige kompetanse og holde seg oppdatert om den faglige utviklingen.
- tas med på råd når kommunen skal ansette medarbeidere i arkivtjenesten og gi nyansatte nødvendig opplæring.
- rapportere til ledelsen i kommunen om virksomheten til arkivtjenesten og legge fram forslag om tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidet.
- føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen.
- føre kontroll med at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og sikret.
- ta initiativ til oppdatering/endringer i arkivplanen.
- være kontaktperson til IKA Opplandene.
- tas med på råd når kommunen skal velge edb-baserte sak-/arkivsystem og fagsystemer, og ved innkjøp av arkivmateriell, papir og skriveredskap.
- få anledning til å uttale seg om de arkivmessige konsekvensene av planlagte omorganiseringer i kommunen.
- medansvarlig i forhold til digitalisering av tjenester.
|
|