Leder dokumentsenters ansvar

Dokumentsenterets leder (arkivleder) skal føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen. Dokumentsenterets leder rapporterer til Teamleder for digitaliseringsenheten.

Arkivleder skal videre:

  • holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen på arkivsektoren, og om endringer i lover og regelverk for offentlige arkiver.
  • gi faglig veiledning til arkivpersonalet og sørge for at arkivmedarbeiderne får tilbud om å utvikle sin faglige kompetanse og holde seg oppdatert om den faglige utviklingen.
  • tas med på råd når kommunen skal ansette medarbeidere i arkivtjenesten og gi nyansatte nødvendig opplæring.
  • rapportere til ledelsen i kommunen om virksomheten til arkivtjenesten og legge fram forslag om tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidet.
  • føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen.
  • føre kontroll med at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og sikret.
  • ta initiativ til oppdatering/endringer i arkivplanen.
  • være kontaktperson til IKA Opplandene.
  • tas med på råd når kommunen skal velge edb-baserte sak-/arkivsystem og fagsystemer, og ved innkjøp av arkivmateriell, papir og skriveredskap.
  • få anledning til å uttale seg om de arkivmessige konsekvensene av planlagte omorganiseringer i kommunen.
  • medansvarlig i forhold til digitalisering av tjenester.
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.