Kommunedirektørens arkivansvar Kommunedirektøren har ifølge § 1.1 i Arkivloven (Kommuneloven § 23), ansvaret for kommunens arkiv og for at organisering og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling. Innholdet i administrasjonens arkivansvar er ellers fastsatt i forskrift om offentlige arkiver (§1-1, andre og tredje ledd). Oppgaver knyttet til arkivet kan delegeres, men ansvaret som sådan kan ikke delegeres. Overordnet ansvar omfatter de oppgaver som er nødvendige for å oppfylle kravene. Sentrale oppgaver vil alltid være:
- Tilsette eller oppnevne en arkivansvarlig og etablere en felles arkivtjeneste.
- Sørge for tilstrekkelig bemanning.
- Stille tilfredstillende lokaler og nødvendig utstyr til disposisjon.
- Midler til å kjøpe de varer og tjenester som trengs i arkivet.
- Legge til rette for at arkivpersonalet holder en tilfredstillende faglig kompetanse bla. gjennom deltakelse i kurs og opplæring.
Sørge for tilfredstillende rapportering fra arkivtjenesten til ledelsen slik at denne kan oppfylle sitt overordnede ansvar etter forutsetningene. |