Klientregister/klientarkiv ved PPT-kontor er opprettet med hjemmel i Lov om behandling av personopplysninger av 01.01.2001. Her kreves det at den behandlingsansvarlige, dvs. leder for PPT-kontoret, melder fra til Datatilsynet senest 30 dager før behandlingen av personopplysningene starter. Det kreves ikke lenger konsesjon til slik behandling, selv om opplysningene regnes som personsensitive, fordi opplysningene blir gitt uoppfordret og fordi behandlingen skjer med hjemmel i Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa av 30.06.2000.
I opplæringsloven heter det at hver kommune og fylkeskommune skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten i en kommune kan organiseres i samarbeid med andre kommuner eller med fylkeskommunen. Tjenesten skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særlige behov. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering der loven krever det. Barn under opplæringspliktig alder som har særlige behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp etter opplæringsloven. Hjelpen kan knyttes til barnehager, skoler, sosiale og medisinske institusjoner og lignende, eller organiseres som egne tiltak. Hjelpen kan også gis av den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller av en annen sakkyndig instans. PPT-kontoret skal som en del av et offentlig organ følge vanlige offentlige arkivrutiner, slik de er beskrevet i Arkivloven, Forvaltningsloven og Offentlighetsloven. PPT i HÅ kontoret skal føre postjournal over innkommende og utgående korrespondanse relatert klientene, mens saksarkiv er det samme med resten av kommunen. Dessuten skal kontoret ha kopibok med kopi av all utgående korrespondanse relatert klientposten. Kopibøker er i sin helhet unntatt offentlighet. |
|