Daglige post- og arkivbehandlingsrutiner De daglige post- og arkivbehandlingsrutinene danner grunnlaget for at kommunen skal kunne etterleve de krav som lovverket og offentligheten/allmennheten stiller til dokumentasjon og informasjon. Rutinene nedenfor bygger på arkivloven med forskrifter og tar utgangspunkt i den kommunale hverdagen. Kommunens arkivleder er faglig ansvarlig for sentralarkivet. Personale med ansvar for arkivforvaltning er tilknyttet arkivtjenesten ved servicekontoret i kommunen.
PostmottakPapirpost
- Kommunens postmottak er lokalisert ved servicekontoret.
- Inngående post leveres av Posten på hverdager mellom ca. kl. 09:00 og 11:00.
- Utgående post leveres til Coop hver dag kl. 12:50.
- Postkassen ved hovedinngangen tømmes daglig av servicekontoret, ca. kl. 13:00.
- Post som leveres direkte til etater eller saksbehandlere skal arkivvurderes av mottaker. Arkivverdig post leveres deretter til servicekontoret for registrering. Alternativt kan saksbehandler skanne og registrere posten direkte i sakarkivsystemet.
Elektronisk post – E-post
- Servicekontoret har ansvar for kommunens elektroniske postmottak: postmottak@namsskogan.kommune.no.
- E-post skal behandles på lik linje med annen post.
Behandling av e-post:
- E-post med arkivverdi skal registreres i sak/arkivsystemet i riktig sak, eller danne grunnlag for ny sak. E-posten markeres med rødt flagg og status “Lest”.
- E-post uten arkivverdi sendes videre til mottaker eller saksbehandler, og flyttes til mappen “Videresendt” i postmottaket, med status “Lest”.
- Uønsket e-post (f.eks. reklame) slettes.
- Ubehandlet e-post skal ha status “Ulest”.
Elektronisk post – Elektroniske skjema
Digital postAltinn
- Servicekontoret har ansvar for digital post mottatt i Altinn, knyttet til rollen “Post/arkiv”.
- Alle ansatte på servicekontoret har denne rollen, med tilgang til hovednummeret til Namsskogan kommune og alle underenheter.
- Alle med ansvar for post/journalføring har tilgang til taushetsbelagt informasjon i Altinn.
- Varsler om ny post i Altinn sendes til postmottak@namsskogan.kommune.no.
Daglig rutine for “Post 2”:
- Fordel post som ikke skal journalføres til riktig enhet, enten ved utskrift eller ved videresending på e-post.
- Husk å velge “Arkiver” på posten i Altinn.
- NB! Sørg for at alle vedlegg blir med.
- Post til skole og barnehage skrives ut og legges i posthyllene til avdelingene.
- Skattekort og HELFO-oppgjør skal ikke skrives ut.
KS FIKS
- KS FIKS er en nasjonal felleskomponent for sikker forsendelse av dokumenter mellom avsendere og mottakere.
- Kommunen benytter SvarUt for utgående post og SvarInn for inngående post.
- Arkivleder er hovedansvarlig for KS FIKS og har tilgang til systemet for kontroll og uthenting av digital post.
- Dokumenter som mottas via KS FIKS, legges inn i en fordelingssak i Elements.
- Journalposter flyttes til riktig sak dersom dokumentet skal saksbehandles i Elements.
- Dersom posten ikke skal behandles i Elements, sendes den videre som e-post eller skrives ut og formidles.
- Dette noteres i merknadsfeltet.
- Tittel endres til “Utgår – [original tittel]”.
- Journalposten får status “U” og kan spores i ettertid.
Grovsortering av papirpost
- Informasjonspost (aviser, reklame) leveres direkte til mottaker.
- Rundskriv skal som hovedregel ikke registreres. Rundskriv som krever respons fra kommunen, registreres som inngående dokument.
Post som ikke skal åpnes av servicekontoretPrivatadressert post:
- Post der personnavn står foran kommunenavn/enhetsnavn, leveres uåpnet til adressat.
- Unntak: dersom saksbehandler har avtalt at servicekontoret skal åpne slik post.
Post til kommunale virksomheter (sendes uåpnet):
- Helse og omsorg (klient-/pasientpost, fagsystemer)
- Skole, voksenopplæring, barnehager (papirarkiv, fagsystemer)
- Fagforeninger
Hvis post åpnes feilaktig:
- Legg brevet tilbake i konvolutten.
- Konvolutten dateres og signeres av den som åpnet posten.
- Brevet sendes straks til riktig fagavdeling.
Post levert direkte til feil etat/saksbehandler
- Arkivverdig post levert direkte til etat/saksbehandler skal enten registreres av saksbehandler, eller leveres til arkivet for registrering.
- Saksbehandler har selv ansvar for å journalføre post mottatt via e-post, papir, samhandlingsplattformer m.m.
Feilregistrering i sak/arkivsystemet:
- Saksbehandler er ansvarlig for å få overført posten til rett mottaker i systemet.
Feiladressert post:
- Returneres uåpnet til Posten.
Behandling av gradert materiale
- Konfidensiell post er post med opplysninger unntatt offentlighet etter offentlighetsloven.
- Intern sending av slikt materiale skal skje i lukket konvolutt.
- Servicekontoret fører “U.off.” og en foreløpig hjemmel ved registrering.
- Dersom dokumentet likevel skal være offentlig, skal arkivtjenesten få beskjed slik at gradering fjernes.
- Det er saksbehandlers ansvar å sikre at dokumenter unntatt offentlighet registreres med riktig tilgangskode og hjemmel i sak/arkivsystemet.
Oppdatert 14.04.2025 |
|