Glemt Passord?

Omorganiseringer og arkiv

 Kontakt dokumentsenteret på arkivhjelp@bodo.kommune.no for å melde inn endringer i god tid før omorganiseringen gjennomføres!

Ved omorganiseringer må dokumentsenteret motta organisasjonskart som beskriver endringene og som viser hvilke roller den enkelte bruker skal ha.

Hendelse

Dokumentsenteret

Konsekvenser for arkiv

Ansvar

Det planlegges større omorganiseringer

For eksempel overgang til kommunalt foretak, IKS eller kommunesammenslåing. Kan også være andre større endringer

Dokumentsenteret må involveres i et tidlig stadium. Skal det for eks opprettes juridiske enheter?

  • Medfører endring i arkivorganiseringen
  • Kan bli behov for ny base/arkivkjerne
  • Kan føre til skarpt skille av arkiv
  • Endringer i arkivplanens innhold 
  • Endring av arkivansvar og arbeidsforhold

 

Kommunedirektør/assisterende kommunedirektør

3.4.1

En virksomhet skal legges ned

 

Dokumentsenteret må involveres i samarbeid med   virksomhetsleder/systemansvarlig for å vurdere uttrekk av bevaringsverdig materiale i fagsystem

Eventuelt forberede avslutting av arkivdel

  • Tap av arkivmateriale eller at arkivverdig dokumentasjon kommer på avveie
  • Prosessen må arkiveres
  • Manglende informasjon til arkivplan
  • Vanskeliggjør uttrekk til avlevering
  • Organisasjonskart må endres

 

Avdelingsdirektører/virksomhetsleder

3.4.1/3.4.2

Opprettelse av ny virksomhet/oppgradering av fagsystem/innkjøp av nytt fagsystem

Dokumentsenteret skal varsles for vurdering av arkiv:
- ivaretakelse av eksisterende
  fagsystem

- vurdering av nytt fagsystem -
  valg av arkivkjerne?

- integrasjon mot sak- og
  arkivsystem

- vurdere om arkivet skal arkiveres i henhold til bevaring og kassasjonsplan

 

  • Tap av arkivmateriale
  • Manglende arkivdanning
  • Manglende informasjon til arkivplan
  • Arkiverer uten godkjent elektronisk arkiv, og manglende papirarkiv

Avdelingsdirektør/virksomhetsleder/

3.4.1/3.4.2 og systemansvarlig

Inngåelse av vertskommunesamarbeid etter kommuneloven § 20-1

-Dokumentsenteret skal involveres hvis samarbeidsavtalen inneholder avklaring om arkiv. Hvis avtalen ikke inneholder avtale om arkiv, kan det ikke produseres arkivverdig dokumentasjon i BK sine systemer.

Samarbeidskommunen må delegere arkivansvaret til Bodø kommune i vertskommunesamarbeidets avtale. Bodø kommune kan ikke produsere arkiv for annen kommune i egne systemer.

- Dokumentsenteret oppretter egen journalførende enhet for vertskommunesamarbeidet

-Saksbehandlere må være klar over hvilken rolle de skal bruke mens de saksbehandler saker for samarbeidskommunen

  • blanding av arkiv fra ulike kommuner kan skape problemer med gjenfinning, ved uttrekk og avlevering til depot
  • Samarbeidskommunene avslutter ikke sine arkivdeler og dokumenterer ikke i sine arkivplaner
  • Bodø får ikke registrert samarbeidsformen i arkivplan

Kommunedirektør/avdelingsdirektør/virksomhetsleder

3.4.1/3.4.2 og systemansvarlig

Intern omorganisering og navnebytte

 

Eksempel kan være sammenslåing eller splitting av virksomheter

Dokumentsenteret skal ha:

- organisasjonskart som viser oversikt over roller (leder og saksbehandler)

- Annen relevant informasjon før iverksettelse av endringen

  • Manglende oppdatering i sak/arkivsystemet eller fagsystemet

 

Avdelingsdirektør/virksomhetsleder

3.4.1/3.4.2

Saksbehandlere bytter arbeidsplass internt i kommunen

 

Dokumentsenteret må varsles før endringen skjer og det må opprettes avtale med dato for overgang til ny rolle i Elements og/eller fagsystemet

  •  Manglende oppdatering i sak/arkivsystemet eller fagsystemet
  • Tilgang på mer enn det man har tjenstlig behov for - personvern og informasjonssikkerhet

 

Virksomhetsleder 3.4.2

 

Saksbehandlere slutter eller går ut i lengre planlagte permisjoner

 

Arkivet varsles når sluttdato for siste arbeidsdag er bestemt

  • Manglende oppdatering i sak/arkivsystemet eller fagsystemer både når det gjelder ferdigstilling av saker og dokumenter

 

 

Virksomhetsleder (3.4.2) har ansvar for at   saksbehandler rydder i egne saker, ferdigstille dokumenter osv. 

Nyttig informasjon

Lenker

   

Riksarkivet har gitt ut en veileder som sier noe om konsekvenser for arkiv og hvordan håndtere arkiv ved omorganiseringer.

Rapport nr. 20, Omorganisering i offentlige organer. Veiledning for arkivet.

   

ABM-Utvikling har gitt ut en veileder for arkiv om kommunesammenslåinger

ABM-skrift nr. 16: Kommunesammenslåing og arkivspørsmål