Organisering av arkivtjenestenArkivtjenesten i Bardu kommune er organisert med et felles postmottak og sentralarkiv for alle enheter/virksomheter. Fagsystemer og tilhørende objektserier er fysisk plassert hos de enhetene som har ansvar for saksfeltet, og driver den daglige saksbehandling i systemene. Alle arkiv i Bardu kommune er i dag kategorisert som papirbaserte, selv om det brukes en rekke elektroniske hjelpemidler i saksbehandlingen og til arkivering. Har offentlige organ en blanding av papirbaserte og elektroniske arkivdokumenter innen samme arkivserie/arkivdel er skal de betraktes som papirarkiv etter gjeldende regelverk. På sikt vil både saksbehandlingen og arkivene i Bardu kommune bli fullelektronisk. Dette innebærer at de elektronisk produserte og lagrede dokumentene vil bli de originale, offisielle og gyldige versjonene. Oversikt over arkivstruktur og inndeling i arkivdelerAlle enheter i Bardu kommunes administrasjon skaper ett felles arkiv. Den arkiv- og administrasjonshistoriske inndelingen er som følger:
- Stab og fellestjenester (sentraladministrasjonen)
- Kulturskolen
- Administrasjon - skole og barnehage
- Grunnskoler og voksenopplæring
- Barnehager
- NAV - sosial- og flyktningetjeneste
- Helse, omsorg og barnevern (HOB)
- Tekniske tjenester
- Brann- og redning
- Næring
- Landbruk
Oppbygging og bruk av elektroniske systemDet fullelektroniske arkivet i Bardu kommune omfatter følgende arkivdeler: Arkivdeler i ESA:
- Møtebøker for politisk oppnevnte styrer, råd og utvalg
- Postjournal
- Sakarkiv (K-koder)
- Personalarkiv
- Elevarkiv
- Flere?
Arkivdeler i fagsystemene
- Klientarkiv NAV sosial
- Klientarkiv Barnevern
- Brukerarkiv, pleie og omsorgstjensester
- Pasientjournal, legetjenesten
- Pasientjournal, helsesøster
- flere?
Arkivdeler på papir
- Store saksvedlegg til politisk behandling?
- Kontrakter og avtaler? Garantier?
- Kart og tegninger?
Dokumentasjon i samarbeidsorganerFor å løse enkelte oppgaver på en mer rasjonell måte og/eller for gi innbyggerne et godt tjenestetilbud blir enkelte kommunale oppgaver utført i samarbeid med andre kommuner. Det vil si at dokumentasjon av tjenester/oppgaver som utføres, finnes andre steder enn i Bardu kommunes arkiver. Bardu kommune samarbeider med andre kommuner på følgende områder:
- Indre Sør-Troms kommunerevisjon IKS (eget arkivansvar)
- PPT for grunnskolen i samarbeid med Målselv kommune (Målselv er vertskommune)
- Interkommunalt arkiv Troms IKS - tjenester knyttet til danning og bevaring av arkiv (eget arkivansvar)
- Flere?
|