Følgende skal bevares:
6.7
|
Pedagogisk-psykologisk tjeneste
|
Hjemmel
|
Bevares
|
Kasseres
|
6.7.1
|
Årsplan, årsmelding
|
RAF § 7-28, 7a
|
X
|
|
6.7.2
|
Systemarbeid, testverktøy, metoder og maler
|
RAF § 7-28, 7b
|
X
|
|
6.7.3
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon fra klientjournal skole:
- Utredninger og sakkyndige vurderinger nødvendig for at kommune eller skole kan fatte vedtak etter opplæringslova kap. 4 A og 5
- Henvisningsskjema med samtykke og pedagogisk rapport
- Sakkyndig vurdering fra PPT
- Utredninger av voksne vedrørende dysleksi og dyskalkuli
|
RAF § 7-28, 7c RAF § 7-23
|
X
|
|
|
- Logopedrapport
- Kopi av enkeltvedtak om spesialundervisning/ikke behov
- Korrespondanse, for eksempel brev, e-post, SMS, notat fra telefonsamtaler med mer
- Andre samtykker fra foreldre/foresatte
- Avtaler, møtereferater (egne/andre), for eksempel fra møter mellom PPT, hjem og skole
- Rapporter/utredninger fra helseinstanser, SUS, HABU, med mer
- Viderehenvisninger til Statped
- Vurdering fra PPT etter utredninger/rapporter
- Melding om nye behov
|
|
|
|
6.7.4
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon fra klientjournal førskole/barnehage:
- Henvisningsskjema med samtykke og pedagogisk plan
- Sakkyndig vurdering fra PPT (barnehagelovens § 19 a)
- Kopi av enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp / ikke behov
- Logopedrapport
- Korrespondanse, for eksempel brev, e-post, SMS, notat fra telefonsamtaler med mer
- Andre samtykker fra foreldre/foresatte
- Avtaler, møtereferater (egne/andre), for eksempel fra møter mellom PPT, hjem og førskole/barnehage
- Rapporter/utredninger fra helseinstanser, SUS, HABU, med mer
- Viderehenvisninger til Statped
- Vurdering fra PPT etter utredninger/rapporter
- Melding om nye behov
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
X
|
|
6.7.5
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon fra pedagogiske og spesialpedagogiske planer og rapporter:
- Individuell utviklingsplan (IUP)
- Individuell opplærings- og deltakelsesplan (IODP)
- Pedagogisk plan (barnehage)
- Individuell opplæringsplan (IOP)
- Pedagogisk rapport (skole)
- Spesialpedagogisk rapport
- Kartleggingsmateriell (TRAS, ALLE MED, m.m.)
- Prøver (M-prøver, leseprøver, m.m.)
- Tester (WISC, WPPSI, m.m.) - forside/resultat
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
X
|
|
6.7.6
|
Alle saker som oppstår hos PPT ved at enkeltbarn søker og mottar tjenester fra PPT skal bevares. Fra sakene skal søknad, utredning, tilråding og vedtak knyttet til PPT som er fattet av skoleleder, barnehagestyrer eller annen instans i kommunen, bevares
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
X
|
|
6.7.7
|
Andre forhold som rapport etter konsultasjoner, for eksempel skolevegring; interne arbeidsnotater, helsesituasjon, legeerklæringer, kontakt med helse- og sosialkontor, forespørsel om innsyn i klientopplysninger melding til barnevern
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
X
|
|
6.7.8
|
De enkelte testrapporter, forutsatt at det dokumenteres hvilke verktøy og metoder som benyttes
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
X
|
|
6.7.9
|
Der informasjonen er ført videre i sakkyndig rapport kan interne arbeidsnotater (notater og kopier til bruk for saksbehandler hos PPT) kasseres
|
RAF § 7-23: RAF § 7-28, 7c
|
|
Etter ferdigbehandling av saken
|
Merknad: PPT omfatter barn både under og i opplæringspliktig alder. Hjelpen kan knyttes til barnehager, skoler, sosiale og medisinske institusjoner, eller organiseres som eget tiltak. Fra PPT skal det dokumenteres hvilke testmetoder og verktøy som brukes. Alle saker som oppstår hos PPT ved at enkeltbarn søker og mottar tjenester fra PPT skal bevares. Fra sakene skal søknad, utredning, tilråding og vedtak knyttet til PPT som er fattet av skoleleder, barnehagestyrer eller annen instans i kommunen, bevares.
Eksempler på sakstyper som kan kasseres:
De enkelte testrapporter, inkludert digitale testprogramutskrifter kan kasseres forutsatt at det dokumenteres hvilke verktøy og metoder som benyttes.
Der informasjonen er ført videre i sakkyndig rapport kan interne arbeidsnotater (notater og kopier til bruk for saksbehandler hos PPT) kasseres. Individuell opplæringsplan med vurdering kan kasseres så fremt den bevares på skolen som har utformet den. |
|