Følgende skal bevares:
8
|
Sosial- og velferdstjenester
|
|
|
|
8.1
|
Sosialtjenesten (NAV)
|
Hjemmel
|
Bevares
|
Kasseres
|
8.1.1
|
Kommunens planer og prosjekter for sosial- og velferdstjenestene, inkludert sosialberedskapsplan
|
RAF § 7-30 1a
|
X
|
|
8.1.2
|
Årsplaner, årsmeldinger, lokale forskrifter, rutinebeskrivelser, samarbeidsavtalen om oppgavefordeling og satser for utbetaling av økonomisk stønad
|
RAF § 7-30 1b
|
X
|
|
8.1.3
|
Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon:
- Klientmappe, herunder vedtaksbrev, journalopplysninger, klager på vedtak med eventuelle vedlegg samt individuell plan
- Saker som involverer umyndige barn av klienter
|
RAF § 7-30 1c
|
X
|
|
8.1.5
|
Bilag og dokumentasjon hentet inn fra andre offentlige instanser, herunder f.eks. selvangivelse og helseopplysninger eller kopi av disse, kasseres forutsatt at vedtaksbrevet har ivaretatt informasjonen
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
8.1.6
|
Bilag og dokumentasjon, som for eksempel utgifter for strøm, telefon- og husleiekostnader, forutsatt at det refereres til størrelsen på disse i vedtaksbrevet
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
8.1.7
|
Kopi av legitimasjon
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
8.1.8
|
Depositumsgaranti
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
8.1.9
|
Andre inn- og utgående brev mellom NAV og klient som ikke kan regnes som vedtak
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
8.1.10
|
Kopi av gjeldsbrev og / eller nedbetalingsplan (dersom stønad gis som lån eller garanti for lån)
|
RAF § 7-30 1c
|
|
1 år etter at saken er avsluttet
|
Merknad: NAV omfatter statlig og kommunalt forvaltningsnivå. På statlig nivå finnes Arbeids- og velferdsdirektoratet som leder Arbeids- og velferdsetaten. Staten har regionale kontorer i fylkene. Fylkeskontorene har ansvar for etablering og drift av NAV-kontor i kommunene. Dessuten har fylkeskontorene ansvar for spesialenheter, for eksempel arbeidslivssentra. I kommunene opprettes NAV-kontor i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten. På kommunekontorene arbeider både kommunalt og statlig ansatte. Tjenesteinnholdet varierer og avtales særskilt. Stort sett fordeler enhetene arbeidsoppgavene ved at stat tar arbeid og pensjon mens kommune tar sosialsaker. NAV-kontorene skal som et minimum ivareta kommunens oppgaver etter ny lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen som ble vedtatt 18.12.2009 (økonomisk stønad, midlertidig botilbud og kvalifiseringsprogram). Samarbeidsavtalen om oppgavefordeling skal bevares etter forskriften her. Om alle klienter hos sosialtjenesten skal følgende bevares: saker om rettigheter og plikter med hjemmel i helse- og omsorgstjenesteloven med forskrifter og lov om sosiale tjenester med forskrifter som kan danne grunnlag for erstatning. Med dette menes vedtaksbrev, journalopplysninger, klager på vedtak med eventuelle vedlegg samt individuell plan. Alle saker som involverer umyndige barn av sosialklienter skal bevares.
Eksempler på sakstyper som kan kasseres:
Bilag og dokumentasjon hentet inn fra andre offentlige instanser, herunder f.eks.
selvangivelse og helseopplysninger eller kopi av disse, kasseres forutsatt at vedtaksbrevet har ivaretatt informasjonen
Kopi av legitimasjon
Annen dokumentasjon, som for eksempel utgifter for strøm-, telefon- og husleiekostnader, forutsatt at det refereres til størrelsen på disse i vedtaksbrevet
Depositumsgaranti
Kopi av gjeldsbrev og nedbetalingsplan (dersom stønad gis som lån)
Kopi av gjeldsbrev (dersom stønad gis som garanti for lån) Andre inn- og utgående brev mellom NAV og klient som ikke kan regnes som vedtak |
|