Glemt Passord?

1) Sosialtjenesten (NAV)

Følgende skal bevares:

Sosial- og velferdstjenester 

 

 

 

8.1 

Sosialtjenesten (NAV) 

Hjemmel 

Bevares 

Kasseres 

8.1.1 

Kommunens planer og prosjekter for sosial- og 

velferdstjenestene, inkludert sosialberedskapsplan 

RAF § 7-30 1a 

 

 

8.1.2 

Årsplaner, årsmeldinger, lokale forskrifter, rutinebeskrivelser, samarbeidsavtalen om oppgavefordeling og satser for 

utbetaling av økonomisk stønad 

RAF § 7-30 1b 

 

 

8.1.3 

Om enkeltindivider bevares følgende dokumentasjon: 

  • Klientmappe, herunder vedtaksbrev, journalopplysninger, klager på vedtak med eventuelle vedlegg samt individuell plan 
  • Saker som involverer umyndige barn av klienter 

RAF § 7-30 1c 

 

 

8.1.5 

Bilag og dokumentasjon hentet inn fra andre offentlige instanser, herunder f.eks. selvangivelse og helseopplysninger eller kopi av disse, kasseres

forutsatt

at vedtaksbrevet har 

ivaretatt informasjonen 

RAF § 7-30 1c 

 

 

   

1 år etter at saken er avsluttet 

 

8.1.6 

Bilag og dokumentasjon, som for eksempel utgifter for strøm, telefon- og husleiekostnader, forutsatt at det refereres til 

størrelsen på disse i vedtaksbrevet 

RAF § 7-30 1c 

 

 

   

1 år etter at saken er avsluttet 

 

8.1.7 

Kopi av legitimasjon 

RAF § 7-30 1c 

 

 

  

1 år etter at saken er avsluttet 

 

8.1.8 

Depositumsgaranti 

RAF § 7-30 1c 

 

 

  

1 år etter at saken er avsluttet 

 

8.1.9 

Andre inn- og utgående brev mellom NAV og klient som ikke kan regnes som vedtak 

RAF § 7-30 1c 

 

 

 

1 år etter at saken er avsluttet 

8.1.10 

Kopi av gjeldsbrev og / eller nedbetalingsplan (dersom stønad 

gis som lån eller garanti for lån) 

RAF § 7-30 1c 

 

 

  

1 år etter at saken er avsluttet 

 

 

Merknad:
NAV omfatter statlig og kommunalt forvaltningsnivå. På statlig nivå finnes Arbeids- og velferdsdirektoratet som leder Arbeids- og velferdsetaten. Staten har regionale kontorer i fylkene. Fylkeskontorene har ansvar for etablering og drift av NAV-kontor i kommunene. Dessuten har fylkeskontorene ansvar for spesialenheter, for eksempel arbeidslivssentra.

I kommunene opprettes NAV-kontor i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten. På kommunekontorene arbeider både kommunalt og statlig ansatte. Tjenesteinnholdet varierer og avtales særskilt. Stort sett fordeler enhetene arbeidsoppgavene ved at stat tar arbeid og pensjon mens kommune tar sosialsaker. NAV-kontorene skal som et minimum ivareta kommunens oppgaver etter ny lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen som ble vedtatt 18.12.2009 (økonomisk stønad, midlertidig botilbud og kvalifiseringsprogram). Samarbeidsavtalen om oppgavefordeling skal bevares etter forskriften her.

Om alle klienter hos sosialtjenesten skal følgende bevares: saker om rettigheter og plikter med hjemmel i helse- og omsorgstjenesteloven med forskrifter og lov om sosiale tjenester med forskrifter som kan danne grunnlag for erstatning. Med dette menes vedtaksbrev, journalopplysninger, klager på vedtak med eventuelle vedlegg samt individuell plan. Alle saker som involverer umyndige barn av sosialklienter skal bevares.

Eksempler på sakstyper som kan kasseres:
 Bilag og dokumentasjon hentet inn fra andre offentlige instanser, herunder f.eks.
selvangivelse og helseopplysninger eller kopi av disse, kasseres forutsatt at vedtaksbrevet har ivaretatt informasjonen
 Kopi av legitimasjon
 Annen dokumentasjon, som for eksempel utgifter for strøm-, telefon- og husleiekostnader, forutsatt at det refereres til størrelsen på disse i vedtaksbrevet
 Depositumsgaranti
 Kopi av gjeldsbrev og nedbetalingsplan (dersom stønad gis som lån)
 Kopi av gjeldsbrev (dersom stønad gis som garanti for lån)
 Andre inn- og utgående brev mellom NAV og klient som ikke kan regnes som vedtak