Følgende skal bevares:
11.3
|
Renovasjon og avfall
|
Hjemmel
|
Bevares
|
Kasseres
|
11.3.1
|
Saker vedrørende opprettelse eller endring av renovasjons- og avfallshåndteringsordninger og fastsettelse av avgifter
|
RAF § 7-33 3a
|
X
|
|
11.3.2
|
Saker vedrørende opprettelse av kommunale avfallsdeponier
|
RAF § 7-33 3b
|
X
|
|
11.3.3
|
Klager i tilknytning til kommunens håndtering av husholdningsavfall:
- Klager på manglende tømming
- Klager på at søppelsekker ikke er mottatt
- Klager på fakturering av bæretillegg (hvis søppelstativer er plassert for langt unna)
|
RAF § 7-33 3
|
|
5 år etter ferdigbehandling
|
11.3.4
|
Løpende informasjon til husstander om tidspunkt for søppeltømming for eksempel i forbindelse med ferie og høytider
|
RAF § 7-33 3
|
|
5 år etter ferdigbehandling
|
Merknad: Renovasjon og avfall er utelukkende en kommunal oppgave. Innen saksfeltet er det mye rutinemessig saksbehandling og mange sakstyper som kan kasseres. Mer prinsipielle saker som opprettelse eller endring av renovasjons- og avfallshåndteringsordninger og fastsettelse av avgifter skal bevares. Det samme gjelder saker vedrørende opprettelse av kommunale avfallsdeponier. Det siste er vedtatt bevart, ikke bare for å dokumentere kommunens virksomhet, men også ut i fra et miljøperspektiv. I saker som kan ha miljømessige implikasjoner (utover opprettelse av avfallsdeponier), anbefaler vi at kommunen bevarer saksdokumentasjonen, selv om det ikke er pålagt.
Eksempel på sakstyper som kan kasseres (denne listen er ikke uttømmende):
Klager i tilknytning til kommunens håndtering av husholdningsavfall, for eksempel:
klager på manglende tømming
klager på at søppelsekker ikke er mottatt
klager på fakturering av bæretillegg (hvis søppelstativer er plassert for langt unna) Løpende informasjon til husstander om tidspunkt for søppeltømming for eksempel i forbindelse med ferie og høytider |