Iht kommuneloven og arkivforskriften har kommunedirektøren som øverste administrative leder ansvar for kommunens arkiv. Kommunedirektøren har også ansvar for at organiseringen og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Ansvaret er presisert i forskrift om offentlige arkiver § 1-1, 2.og 3. ledd og kommunelovens § 23 Kommunen ved kommunedirektøren har i tillegg ansvar for at underliggende virksomheter får nødvendige veiledninger og råd i forhold til arkiv. Dette omfatter også eventuelle offentlige utvalg som kommunen nedsetter. Kommunedirektøren har med hjemmel i reglement for rådmannens ansvars- og myndighetsområde delegert myndighet til organisasjonsdirektøren innen arkivtjenestens virkeområder. Sentrale oppgaver
- Tilsette eller oppnevne en arkivansvarlig og etablere en felles arkivtjeneste.
- Sørge for ressurser til tilstrekkelig bemanning og midler til kompetanseutvikling og internkontroll
- Stille godkjente lokaler og nødvendig utstyr til disposisjon samt midler til kjøp av varer og tjenester som trengs innen arkivtjenesten
- Sørge for tilfredsstillende rapportering fra arkivtjenesten til ledelsen slik at denne kan oppfylle sitt overordnede ansvar etter forutsetningene
|