Krav om innsyn i graderte dokumenter SKAL henvises til saksbehandler/virksomhetsleder. Krav om innsyn i ugraderte dokumenter kan håndteres av postmottak, eller postmottak kan henvise til saksbehandler. Saksbehandler bør uansett gjøres oppmerksom på at det er kommet et innsynskrav i hans/hennes sak. Krav om innsyn i deponert arkivmateriale henvises til arkivleder. Journalføring av innsynskrav: (denne rutinen er til vurdering/under arbeid) (NB: Skal det gjelde kun graderte saker/dok eller alle begjæringer?) Det opprettes ny sak i Elements:
- Sakstittel: Innsynskrav: Xxxxxxx
- Klassering: K-kode 041 + fagklasse og eventuell tilleggskode
Dersom innsynskravet framsettes muntlig, bør henvendelsen registreres som et X-notat i saken. Dersom innsynskravet gjelder eksisterende sak i Elements, legges 2-veis lenke til den aktuelle saken - se vedlagte illustrasjon
MERK at dersom innsynskravet gjelder dokumenter unntatt offentlighet, må alle opplysninger som kan vise hvem det gjelder (navn, adresse, g/bnr, reg.nr., e-postadresse …) gjøres uleselig før dokumentene sendes til den som krever innsyn. Link til Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16 |