Skatteoppkreveren skal som hovedlinje følge kommunens regler om journalføring.
| Område
|
Type saker/ dokumenter
|
Lagres hvor/ hvordan
|
Bevares/ kasseres
|
År
|
Merknad
|
| Skatteregnskap
|
Regnskapsbilag
|
Permer på skatteoppkreverens kontor/ fjernarkiv Rådhuset
|
K
|
Etter 10 år
|
Følger «retningslinjer for dokumentasjon og oppbevaring av manuelle bilag i skatteregnskapet». Makulering utføres årlig.
|
| Namsmann-myndighet
|
Utleggsforretning
|
Låsbart arkivskap på skatteoppkreverens kontor
|
B
|
Evig
|
Riksarkivarens forskrift § 7-25 punkt 5
|
| Utleggstrekk
|
Sofie. Skyggearkiv i permer på skatteoppkreverens kontor
|
|
|
|
| Tvangsinndekning/ tvangssalg
|
ePhorte
|
|
|
|
| Konkursbegjæring
|
ePhorte
|
|
|
|
| Gjeldsordning
|
ePhorte
|
|
|
|
| Saksbehandling (all arkivverdig inn- og utgående korrespondanse, altså alle henvendelser som krever saksbehandling, ikke vanlige spørsmål om opplysninger f.eks. utestående saldo). Her menes både papirpost og e-post.
|
Søknader om betalingsavtaler; Betalingsutsettelse Betalingsnedsettelse Søknad om redusering av utleggstrekk osv.
|
ePhorte
|
B
|
|
|
| Arbeidsgiverkontroll
|
Varsel om kontroll
|
ePhorte
|
B
|
|
|
| Innsendte bilag/ dokumentasjon til bruk i kontroll
|
|
|
|
Leveres tilbake til foretaket etter avsluttet kontroll.
|
| Rapport etter avsluttet kontroll
|
ePhorte
|
B
|
|
|
| Annet
|
Skatt Nords rapporter/ henvendelser til skatteoppkrever
|
ePhorte
|
B
|
|
|
| Lister, tabeller, bilag etc. som anses som bokføringsbilag
|
|
K
|
Etter 10 år
|
Følger bestemmelser i «retningslinjer for dokumentasjon og arkivering».
|