Glemt Passord?

Rådet for funksjonshemmede

Oppnevning:

Her legges vedtak om oppretting, evt. lovhjemmel og tidspunkt for opprettelse av utvalget

Periode:     

Hvilket tidsrom/ periode

Medlemmer :

 Antall, evt. fordeling på parti og evt. funksjoner i interne utvalg. IKKE NAVN

Mandat:

Kortfattet mandat og / eller link til dokument

Organisering/ avdelings- tilhørighet/ sekretariat:

 

Arkivansvar:

Etat, sekretær evt.

Oppbevaring:

Hvor arkivet oppbevares evt. seriehenvisning.

Øvrig ansvar/ evt.:

 

1. VALG OG SAMMENSETNING

I henhold av lov om råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne (LOV 2005-06-17 nr 58) skal kommunen ha et råd som ivaretar mennesker med nedsatt funksjonsevnes situasjon. Rådet velges av kommunestyret og består av 5 medlemmer med personlige varamedlemmer:
2 medlemmer/varamedlemmer fra kommunestyrets representanter og vararepresentanter.
3 medlemmer/varamedlemmer fra funksjonshemmedes organisasjoner.

Leder/nestleder oppnevnes av kommunestyret.
Representantene fra funksjonshemmedes organisasjoner oppnevnes etter forslag fra organisasjonene. Rådets funksjonstid følger den kommunale valgperioden.

 

2. ARBEIDSOMRÅDE

Rådet skal arbeide etter prinsippet om mennesker med nedsatt funksjonsevnes fulle deltaking og likestilling i samfunnet.

Rådet er et rådgivende organ for kommunen i saker som er særlig viktig for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Rådet skal holde seg løpende orientert om aktuelle saker som er under arbeid i kommunen. Enhetene skal legge til rette for brukermedvirkning gjennom å sørge for at rådet får til behandling aktuelle saker.

Aktuelle saker er:
Tilgjengelighet
Arbeid mot diskriminering pga nedsatt funksjonsevne
Kommunens ordinære budsjett
Planarbeid innenfor rådets område
Saker av prinsipiell interesse
Rådet kan uttale seg om saker som kommunale organer legger fram for det. Rådet kan også ta opp og utrede saker på eget initiativ.

Rådet har som oppgave å drive informasjonsarbeid innad i kommunen, overfor organisasjoner, allmennheten osv.

Rådet skal initiere bedret samarbeid og samordning i saker av interesse for mennesker med nedsatt funksjonsevne innen offentlige etater i kommunen.
 

3. MØTEFORM

3.1          Møtene holdes på tidspunkt fastsatt av utvalget, eller når utvalgets  leder eller minst 1/3 av medlemmene krever det.

3.2          Rådet fatter sine vedtak i møtet, jfr. kommunelovens § 30.
3.3          Rådmannen eller den rådmannen bestemmer har sekretariatsansvaret i rådet.

3.4          Ordfører og rådmann har møte- og talerett jfr. kommunelovens § 9. nr.   4 og § 23. nr. 3.
 

4. FORBEREDELSE TIL RÅDET

4.1     Sakliste

Lederen setter opp sakliste for det enkelte møte.

4.2     Innkalling

Møtet skal gjøres kjent på en hensiktsmessig måte jfr. kommunelovens § 32.2 . Innkallingen skal inneholde opplysninger om tid og sted for møtet, oversikt over de saker som skal behandles, og opplysninger om hvor saksdokumentene er lagt ut. Innkallingen og saksdokumentene kunngjøres og sendes rådet med minst 4 dagers varsel.
Kommunestyrets reglement vedrørende saksforberedelse og forfall skal følges.

 

5. GJENNOMFØRING OG PROTOKOLL

Her gjelder bestemmelsene i kommunestyrets reglement.

 

6. MØTEPLIKT, INHABILITET OG TAUSHETSPLIKT

Her gjelder bestemmelsene i kommunestyrets reglement.

 

7. ÅRSMELDING

Rådet utarbeider årsmelding som sendes kommunestyret/rådmannen, funksjonshemmedes organisasjoner, fylkesrådet for likestilling av funksjonshemmede og andre instanser som rådet vil informere.