Glemt Passord?

Rutinebeskrivelse politiattester

Arkivering av politiattester reguleres av lover og forskrifter og er ulike innenfor de ulike arbeidsområdene. Når det gjelder journalføringsplikten så går arkivforskriften foran alle andre lover og vi er pliktig å dokumentere/journalføre at vi har mottatt politiattest.

Leder er ansvarlig for å tilse at politiattesten er «tilfredsstillende» før vedkommende blir ansatt. For å dokumentere at politiattest er mottatt skal vi bruke skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet ligger i websak som egen standardtekst når du oppretter nytt internt x-notat og velger notatmal X. 

Skriveregel:

  • Tittel 1: Kvittering for mottatt politiattest
  • Tittel 2: Navn

 

Se tabell under for krav til bevaring og makulering av politiattester for hvert enkelt område.

Arbeidsområde

Rutine

Hjemmel

Merknad

 

Skoler, SFO og kulturskolen

 

Gjelder også støttekontakter eller andre som utfører en oppgave for kommunen

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe.

 

Opplæringslovens § 10-9 og forskrift til opplæringsloven kapittel 15.

Attesten skal makuleres straks etter at den har vært benyttet i   tilsettingssaken eller til det formålet attesten er innhentet til med hjemmel   i opplæringsloven.

 

Barnehager

 

Gjelder også støttekontakter eller andre som utfører en oppgave for   kommunen

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe.

 

Barnehagelovens § 30 og forskrift om politiattest i barnehager.

Attesten skal makuleres straks etter at den har vært brukt til det   formålet den er innhentet for, jf. politiregisterforskriften § 37-2.

 

Helsepersonell

 

Gjelder også støttekontakter eller andre som utfører en oppgave for   kommunen

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe.

 

Helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4 og helsepersonelloven § 20 a.

Kan oppbevares så lenge det   er nødvendig for formålet med politiattesten, men ikke utover det tidspunkt   vedkommende slutter i den stillingen som ga grunnlaget for vandelskontroll,   jf. politiregisterforskriften § 37-2.

 

«Barneomsorgsattest» for de   som har omsorg eller oppgaver knyttet til mindreårige

 

Gjelder også støttekontakter eller andre som utfører en oppgave for   kommunen

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe.

 

Politiregisterloven, kapittel 7 og § 39 – Vandelskontroll og   attester.

Aktuelt for ansatte innenfor virksomhet kultur

 

Barnevern

 

Gjelder også støttekontakter, tilsynsførere og personer som utfører   oppgaver for barnevernstjenesten som ledd i hjelpetiltak

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe/ oppdragstakermappe.

 

Barnevernlovens § 6-10 og forskrift om politiattest i henhold til   barnevernloven.

Mer informasjon i dette dokumentet: 

Attesten skal oppbevares så lenge vedkommende person innehar   stillingen eller oppdraget. Attesten skal makuleres når vedkommende fratrer.   Fremlagt attest fra person som ikke får tildelt stilling eller oppdrag skal   makuleres, jf. forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven § 8.

 

Brannvesenet

 

 

Leder fyller ut skjema «kvittering på mottatt politiattest». Skjemaet   journalføres i personalmappe.

Brann- og eksplosjonsvernloven § 18.

Kan oppbevares så lenge det   er nødvendig for formålet med politiattesten, men ikke utover det tidspunkt   vedkommende slutter i den stillingen som ga grunnlaget for vandelskontroll,   jf. politiregisterforskriften § 37-2.