KS SvarUt er en meldingstjeneste som gir mulighet for sikker digital post til innbyggere og næringsliv. SvarUt er en komponent som koples til kommunens sak- og arkivsystem, og er et verktøy for å sende utgående post, digitalt eller som vanlig brevpost, til innbyggere og organisasjoner. De digitale brevene sendes og lagres kryptert. Taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon kan derfor sendes som digital post. Saksbehandleren bruker sak- og arkivsystemet som vanlig, adresserer posten og påfører fødsels- eller organisasjonsnummeret til mottaker, dersom dette er kjent. Dette gjøres ved direkte søk i folkeregister og enhetsregister ("Suppler fra off.reg.). Deretter ekspederes dette til SvarUt i stedet for til vanlig utskrift, så overtar SvarUt ansvaret med utsendelse. Ved å oppgi fødselsnummer eller organisasjonsnummer sendes meldingen direkte til mottakers meldingsboks i Altinn og vedkommende kan velge å åpne brevet. Ved å åpne brevet samtykker mottaker samtidig til å ha mottatt dokumentet elektronisk. Blir ikke brevet åpnet innen 48 timer vil utskriftsleverandør skrive ut dokumentet og sende det ut som vanlig brevpost. Innbyggere som har valgt digital postkasse vil få varselet i sin postkasse i stedet for i Altinn. Begge løsningene bruker ID-porten til innlogging. Dersom fødsel- eller organisasjonsnummer ikke er påført forsendelsen, blir den umiddelbart sendt til utskrift og postlegging. Ved at brev sendes digitalt spares miljøet med hensyn på transport og bruk av papir. |