Glemt Passord?

KS Fiks - SvarUt / SvarInn / eDialog

KS FIKS

KS FIKS Meldingformidler er en sentralisert løsning som formidler dokumenter mellom avsender og mottaker via ulike kanaler. Fiks er plattformen, og SvarUt/SvarInn er komponenter i plattformen.

KS SVARUT

KS SvarUt er en meldingstjeneste som gir mulighet for sikker digital post til innbyggere og næringsliv gjennom en felles løsning som eies av KS KommIT.

SvarUt er en komponent som koples til kommunens sak- og arkivsystem, og er et verktøy for å sende utgående post, digitalt eller som brevpost, til innbyggere og organisasjoner. Saksbehandleren bruker sak- og arkivsystemet som vanlig, adresserer posten og påfører fødsels- eller organisasjonsnummeret til mottakeren, dersom dette er kjent. Dette gjøres ved direkte søk i folkeregister og enhetsregister. Deretter ekspederes dette til SvarUt i stedet for til vanlig utskrift, så tar SvarUt over jobben. Arkivtjenesten overvåker SvarUt-tjenesten men utskriftsjobben gjøres av ekstern leverandør.

Ved å oppgi fødselsnummer eller organisasjonsnummer sendes meldingen direkte til mottakers meldingsboks i Altinn eller annen digital postboks og vedkommende kan velge å åpne brevet. Ved å åpne brevet via denne lenken samtykker mottaker samtidig til å ha mottatt brevet elektronisk.

Dersom fødsel- eller organisasjonsnummer ikke er påført forsendelsen, blir den umiddelbart sendt til utskrift og postlegging. Det samme skjer dersom en mottaker som har fått dette i Altinns meldingsboks ikke har åpnet dette i løpet av 2 virkedager. Dersom mottaker får forsendelsen i digital postboks vil det ikke printes ut, da digital postboks er noe en har opprettet fordi en ønsker å motta post elektronisk og ikke på papir.

Ved at brev sendes digitalt spares miljøet med hensyn på transport og bruk av papir.

KS SVARINN

KS SvarInn er samme tjeneste men benyttes for innkommende post. SvarInn betyr at posten kommer direkte inn i kommunens sak- og arkivsystem og fordeles deretter. Arkivtjenesten behøver ikke gjøre en manuell importfunksjon. SvarInn tilrettelegger for at elektroniske systemer kan snakke «direkte» med hverandre, og er sikker forsendelse av post.

Blant statlige tjenester som bruker SvarInn er Husbanken («Startskudd» for startlån/bostøtte) og Landbruksdirektoratet («Agros» for produksjonstilskudd, avløsertilskudd, regionale miljøtilskudd, tilskudd til drenering og SMIL-midler).

EDIALOG

eDialog er en tjeneste som privatpersoner kan bruke for å sende sikker digital post til kommunen. For å bruke tjenesten må man logge seg på ved hjelp av ID-porten.

Dette kan gjøres via kommunens hjemmeside; https://www.balsfjord.kommune.no/send-sikker-digital-post-til-oss.6101361-49621.html