Glemt Passord?

Registrering i ePhorte

  • Arkivtjenesten er ansvarlig for stempling og registrering av all arkivverdig post og for at dokumentene blir knyttet til sak. Er dokumentet det første i en sak skal arkivet opprette saken. Stempling av dokumenter faller bort ved elektronisk journal.
  • Journalposten skal ha opplysninger om arkivskapers navn, journalføringsdato, løpenummer, saksnummer, arkivkode, saksbehandler og gradering.
  • Arkivuverdig materiale skal ikke stemples eller registreres.
  •  ePhorthe skal benyttes til journalføring og saksbehandling. Dokumentopplysninger som skal registreres er:
    1. journaldato
    2. gradering (dersom unntak fra offentligheten er nødvendig)
    3. dokumentstatus
    4. administrativ enhet
    5. dokumenttype
    6. dokumentdato
    7. arkivkode
    8. innhold
    9. avsender
    10. evt. intern mottaker
  • Påføring av arkivkode skal gjøres av arkivtjenesten. I tvilstilfeller bør dette skje i samråd med saksbehandler.
  • Hvis det er uklart om hvem som skal være saksbehandler, brukes lederen på enheten som saksbehandler. Denne lederen har ansvar for å få påført riktig saksbehandler, hvis ikke lederen selv skal være det.
  • Hastesaker stemples og registreres først, og går så til fordeling.
  • Dokument unntatt offentlighet skal registreres i brevjournalen med henvising til lovhjemmel og korrekt tilgangskode. Det er arkivtjenesten som skal komme med forslag til gradering og hjemmel for graderingen, men det er ledelsen som er ansvarlig for å utføre offentlighetsvurdering.
  • Inngående post som kommer i mange eksemplar (kopi til flere adressater), skannes en gang og legger til kopimottakere i ephorte.
  • Post for saksbehandling, adressert til ordfører, skal registreres til saksbehandler - ordføreren får en kopi. Post adressert til rådmannen skal som hovedregel registreres til rådmannen. Skal denne posten saksbehandles av andre, skal den registreres til saksbehandleren, mens rådmannen får kopi.
  • Post til fagsystemene skal registreres i egne postjournaler tilknyttet fagsystemene.
  • Generell inngående post til barnevernet, som ikke er klientrettet og skal registreres i Familia, skal føres på lik linje med annen post i ePhorte.
  • Plansaker, byggesaker, delingssaker og ansettelsesaker har spesielle momenter man må huske på ved registrering i ePhorte. Se brukerveiledning for riktig journalføring.
  • Når alle journalopplysninger er kontrollert skal journalposten få dokumentstatus J (journalført av arkivet).
  • Post til Nav (sosiale saker), barnevern, legekontor og psykiatri legges uåpnet i deres respektive mapper. Hvis det er post som skal registreres i ePhorte, kommer de til postmottak med dette.