Glemt Passord?

Saksbehandling

Dagens rutine for saksbehandlere i Drammen kommune (også kalt "saksbehandlingshåndboka"), er ikke gjort tilgjengelig via arkivplan.no. Saksbehandlingshåndboka er en web-basert løsning som presenteres i en tre-struktur på kommunens intranett. Saksbehandlingshåndboka ble i 2011 konvertert fra dokumentversjon til webstruktur. Dette er for at dokumentet skal bli enklere å søke i, og for at man skal kunne legge de delene som er relevante til som egne favoritter på intranettsiden sin.

Innhold: Håndboken er delt inn i fem hovedkapitler i tillegg til innledningskapittelet (kapittel 1). Kapittel 2 omhandler organisasjon og ledelse, kapittel 3 tar for seg lovgrunnlaget, kapittel 4 beskriver politisk saksbehandling, kapittel 5 tar for seg prosjektarbeid mens kapittel 6 dreier seg om arkiv- og dokumenthåndtering. 

Ansvar, revidering og vedlikehold: Virksomhet service og administrasjon har et overordnet ansvar for å revidere og vedlikeholde saksbehandlingshåndboken, samt et hovedansvar for kapittel 6. Det avholdes to årlige møter for å revidere og vedlikeholde saksbehandlingshåndboken. 

Rådmannsseksjonene har hovedansvaret for kapitlene 1, 2, 3, 4 og 5. Håndboken skal til enhver tid være oppdatert, og den som har hovedansvaret for de respektive kapitlene må selv sørge for å melde fra til virksomhet service og administrasjon om nødvendige oppdateringer som skal gjøres. 

Kommunaldirektøren skal godkjenne alle endringer i saksbehandlingshåndboken, med unntak av mindre språklige endringer og endringer som skyldes nytt eller revidert lovverk.

Ny håndbok utarbeides i forbindelse med innføring av ny sakarkivløsning og kvalitetssystem, som en aktivitet tilhørende prosjekt "MinSak".

Øvrige hjelpemidler for saksbehandling:

Det er i tillegg til saksbehandlingshåndboken også utarbeidet flere oppskrifter på utførelse av de ulike oppgavene i ESA.