Kemnerkontoret ledes av kemneren (tidligere kalt Skatteoppkrever) og arbeider med:
- Innfordring av skatter og avgifter
- Ekstern og intern kontroll av arbeidsgivere
- Føring av kommunens skatteregnskap
- Skatteavregning av alle personlige og upersonlige skatteytere
- Årsavregning arbeidsgiveravgift
- Skatteattest
- Innfordring av kommunale eiendomsavgifter og andre kommunale krav som barnehage, SFO, husleie, kulturskole, hjemmetjenester og diverse gebyrer/avgifter fra byggesak og arealplan.
Kemneren har også oppgaver i forbindelse med valg, sammen med politisk sekretariat. Kemneren bruker Sofie som fagsystem SOFIE er en IT-løsning for skatteregnskap og skatteinnkreving til stat og kommune. For innfordring av kommunale eiendomsavgifter og andre kommunale krav brukes KomTek. Ephorte brukes for resterende saker. Kemneren har et papirarkiv (se arkivserier i arkivplanen) Arbeidsgiverkontroll - Hordaland Interkommunale Regnskapskontroll Formålet med arbeidsgiverkontroller er å utføre regnskapskontroll og gi veiledning innenfor områdene lønn, skattetrekk, arbeidsgiveravgift og pliktig innberetning. Askøy kommune kjøper denne tjenesten av Hordaland Interkommunale Regnskapskontroll. Det er vanlig å organisere denne oppgaven som en interkommunal tjeneste for å kunne ha et tilstrekkelig og kompetent fagmiljø. Utplukk av kontrollobjekter gjøres i samarbeid med skatteoppkrever. |