Glemt Passord?

Rutine for registrering av sak

Generelt

På sakstittel skal det registreres opplysninger som er felles for alle dokumentene i saken. Den skal være generell, men samtidig så spesifikk at den avgrenses i emne / tid og fra andre saker.

Molde kommunes rutine

I de sakene der det ikke er definert annerledes, skal det i sakstittelen registreres hva saken gjelder og {periode / år}.

Eks: Eiendomsavgift 2019

Hvilket språk skal benyttes

Der det eksisterer skriveregler for saks- og journalposttitler, skal disse benyttes.

Skrives brevet på et annet språk enn norsk, skal du benytte originalspråket.

Molde kommune er språknøytral kommune.

Skriveregler, bruk av forkortelser etc

Personnavn:

I personlige mapper, (Elevmapper, Personalmapper etc.) skrives «Etternavn Fornavn Mellomnavn

Firmanavn:

Firmanavn skrives slik navnet er.

Organisasjonsnummer:

Sammenhengende på formen 123456789

Fødselsdato:

Fødselsdato skrives uten punktum 010110 eller person nr. fortløpende 01010123456

Fødselsdato og person nummer skal unntas offentlighet/skjermes.

Gards- og bruksnummer:

Der det benyttes, eks.; gnr 00 bnr 00

Forkortelser:

Forkortelser skal unngås i størst mulig grad av hensyn til søkemulighetene. Kun vanlig aksepterte forkortelser bør benyttes, eks: pga vedr evt nr ifm. Det skal ikke brukes punktum ved forkortelser. Unntak er faste forkortelser for spesielle dokumenttyper f.eks. Kgl.res.,St.meld., Ot.prp etc. (Dette kan brukes som søkeord).