Glemt Passord?

Behandle bestilling fra historisk arkiv (bortsettingsarkiv)

(Oversikt over historiske arkiv / bortsettingsarkiv: http://lorenskog.arkivplan.no/content/view/full/432085 )

Denne rutinen beskriver roller og ansvar når saksbehandlere i Lørenskog kommune bestiller saksdokumenter fra bortsettingsarkivene. Innsynsbestillinger fra eksterne (innbyggere og andre) er beskrevet under "Post- og arkivrutiner Websak". 

Bestillinger (se sjekkliste for bestillinger) bekreftes ved mottak og gjennomføres normalt innen fem virkedager. Hastesaker tas tak i umiddelbart og gjennomføres med en gang. En del bestillinger og saker er kompliserte og tidkrevende å finne frem. Bestiller skal da ha beskjed om det med et anslått tidspunkt for levering. Dersom saken ikke er funnet i løpet anslått tid skal bestiller få oppdatert beskjed. 

Behandle bestilling bortsettingsarkiv

ID

Rolle

Aktivitet

Beskrivelse

1B

Bestiller

Sender bestilling

Saksbehandlere i Lørenskog kommune sender bestillinger i Pure Service eller som oppgave i Websak. Se sjekkliste for bestillinger

1A

Arkivkonsulent

Mottar og vurderer bestilling

  • Inneholder bestillingen tilstrekkelig opplysninger til å finne saksdokumentene, eller må det etterspørres mer informasjon fra bestiller
  • Er det en enkel eller kompleks bestilling (f.eks. som omfatter flere arkivdeler eller på annen måte tilsier at det må letes flere steder)
  • Er det en enkel eller omfangsrik bestilling (f.eks. som omfatter et sakstema på tvers av saker)

2A

Arkivkonsulent

Bekrefter bestilling

Sender skriftlig bekreftelse på at bestillingen er mottatt. Ber ev. om utfyllende opplysninger. Om det allerede nå er klart at bestillingen vil ta mer enn fem virkedager gis det beskjed om det i samme melding. 

Bekreftelse/melding går som en oppgave i Websak.

3A

Arkivkonsulent

Søker etter saksdokumenter

Planlegger søket/letingen ut fra opplysninger fra bestiller.

Leting etter saksdokumentene starter der det er relevant ut fra bestillingen.

4A

Arkivkonsulent

Sender melding om at saksdokumentene ikke finnes

I noen tilfeller finnes ikke saksdokumentene lenger. Bestiller skal ha beskjed så snart det er klart at det er usannsynlig at dokumentene er å finne i arkivet. 

Melding sendes som oppgave i Websak. 

4B

Bestiller

Mottar melding om at saksdokumentene ikke finnes

Mottar oppgave i Websak.

5A

Arkivkonsulent

Sender melding om behandlingstid og forsendelsesmetode til den som har bestilt dokumentene

Melding om hvordan saksdokumentene sendes/leveres (se pkt 6) og når sendes som oppgave i Websak.

5B

Bestiller

Mottar melding om behandlingstid og forsendelsesmetode

Mottar oppgave i Websak med informasjon om hvordan dokumentene sendes/tilgjengeliggjøres og når

6a, b, c, d

Arkivkonsulent

Forbereder forsendelse

Saksdokumenter kan sendes/leveres til saksbehandler på ulike måter. Som hovedregel lånes ikke originaldokumentene ut. 

6a Bestillinger fra barnevern skannes til sikker sone

6b Bestilte saksdokumenter skannes til riktig sak i Websak

6c Kopierte saksdokumenter klargjøres for internpost (ev klargjøres for henting)

6d Originale saksdokumenter klargjøres for internpost (ev klargjøres for henting)

7A

Arkivkonsulent

Sende saksdokumenter

Arkivkonsulent sender saksdokumentene til bestiller.

8A

Arkivkonsulent

Registrere og følge opp utlån

Utlån av de originale saksdokumentene:

Saksmappen/arkivboksen tas ut av plassen i arkivet og plasseres fysisk i utlånshyllen i fjernarkivet.

Navn og org.enhet til bestiller, dato for bestilling og anslått dato for forventet retur, saksnummer og liste over dokumenter - noteres og oversikt plasseres i mappen/arkivboksen. 

9A

Arkivkonsulent

Motta saksdokumenter i retur

Når saksdokumentene kommer i retur kontrollerer arkivkonsulenten at alle dokumentene er komplette iht. oversikt. 

10A

Arkivkonsulent

Plassere saksdokumenter i arkiv

Saksdokumentene, saksmappen, arkivboksen plasseres tilbake i arkivet.

11A

Arkivkonsulent

Kvittere ut utført bestilling

Kvitteres ut/lukkes i Websak

Dersom Pure Service er brukt, kvitteres ut/lukkes i Pure Service