Glemt Passord?

Ekspedere brev

Rutinen skal sørge for effektiv og sikker oversendelse av brev fra Lavangen kommune til ekstern mottaker. 

Rutinebeskrivelse og ansvarlig utførende 

1. 

Skriv dokumentet eller hent dokumentet som skal ekspederes i kurven Godkjent til ekspedering. Oppgaven vil være av oppgavetype Godkjent til ekspedering og når du har mottatt en slik oppgave er det forventet at du skal ekspedere journalposten. 

Ved interne kopimottakere, må disse påføres før sending. 

Påfør adresse til mottaker, enten epost eller hent folkeregisteropplysninger på mottaker (evt.enhetsregistret dersom bedrift) 

SBH 

2. 

Kontroller at journalposten er klar for ekspedering.  

Nede på siden velger du Ekspeder.  

SBH 

3. 

I ekspederingsdialogen kontrollerer du følgende: 

  • Standard ekepedringskanal er SvarUT. 
  • Er ikke adressen hentet fra folkeregistret, men bare epost, velges det automatisk epost. (dersom et dokument er unntatt offentlighet, kan det ikke sendes som epost)
  • Velg Ekspeder
  • (Hvis en eller flere av mottakerne skal ha brevet tilsendt på papir skal dokumentene hentes på skriver og sendes ut som vanlig post.)

SBH 

Mottakerne vil motta brevet direkte når ekspedering er utført ved å få melding på SMS/epost om at de har mottatt et brev i sin digitale postkasse (Altinn, Digipost eller Eboks), eller som vanlig papirbrev hvis det er mottakerens valgte kanal.  

Ekspederingen blir logget og finnes under fanen Historikk i journalpostens registreringsbilde.