Glemt Passord?

Opprette og skrive brev

Rutinen skal sikre registrering, journalføring og gjenfinning av utgående journalposter og ivareta krav til offentlighet. 

Opprette brev til ekstern mottaker i de tilfeller det er saksbehandler selv som starter korrespondansen.  

Rutinebeskrivelse og ansvarlig utførende 

  1.  

Finn saken hvor brevet skal skrives på en av følgende måter: 

  1. Ved å hente saken fra en av kurvene i arbeidsbordet 
  1. Ved å bruke generelle søkefunksjoner i saksbehandlersystemet for å finne saken. 
  1. Saksbehandler kan også selv opprette ny sak 

SBH 

  1.  

Dersom du ikke får tilgang til å opprette nye journalposter i saken kontakter du saksansvarlig for å få nødvendige tilganger. 

SBH 

  1.  

Opprett brevet ved å velge Nytt dokument på Fab-knappen og velg dokumenttypen Utgående brev. Registrer nødvendig informasjon: 

  • Tittel 
  • Mottaker(e) og eventuelt kopimottakere 
    Gjør oppslag i eksternt register (Folkeregisteret eller Enhetsregisteret i Brønnøysund). 
  • Ev forfallsdato for egen oppfølging av journalposten 
  • Eventuell skjerming og tilgangsgruppe 
  • Eventuelle opplysninger som skal unntas fra offentlighet legges på tittellinje 2 da det som er registrert på linje 1 vil være synlig for alle. 

Merknader og kryssreferanse kan også påføres ved behov. 

SBH 

  1.  

Opprett journalpostens hoveddokument ved å velge riktig mal og ev. standardtekst.  Opprett også eventuelle vedlegg til brevet. 

SBH 

  1.  

Send journalposten til godkjenning dersom leder skal godkjenne før utsendelse (se egen beskrivelse i kapittel "Sende til godkjenning". Journalstatus må være R når journalposten sendes til godkjenning. 

SBH 

  1.  

Hvis journalposten ikke skal til godkjenning ekspederes brevet. 

Se beskrivelse av ekspederingsrutinen i kapittel "Ekspedere brev" 

SBH