Glemt Passord?

Behandle innsynsbestilling byggesaksdokumenter

Denne rutinen gjelder all behandling av innsyn i byggesaker, uavhengig av hvilken kanal bestillingen kommer i.

Bestillinger av innsyn i byggesaksdokumenter behandles av arkivkonsulenter i dokumentsenteret i samarbeid med saksbehandler. Innsyn kan gis helt, delvis eller avslås dersom det er hjemmel for å avslå innsyn. Alle innsynsbegjæringer skal avgjøres ”uten ugrunnet opphold”. Dette betyr i praksis så snart som mulig, men senest innen tre dager.

Hver aktivitet i flytskjema har en ID (et tall) og er beskrevet nærmere i tabellen under. 

Innsyn i byggesaker

Aktivitet

Utføres   av

Beskrivelse

1

Bestiller

Bestiller trykker på link tilhørende sak på   kommunens postliste og fyller ut bestilling og sender inn

2

Bestiller

Bestiller sender bestilling på innsyn til postmottak@lorenskog.kommune.no

3

Bestiller

Bestiller fyller ut skjema for innsynsbestilling og   sender inn

4

Arkivkonsulent

Arkivkonsulent mottar innsynsbestillingen

5

Arkivkonsulent

Arkivkonsulent journalfører sak inn i eksisterende   sak når sak er åpen og har eksisterende saksbehandler i enheten

6

Arkivkonsulent

Arkivkonsulent journalfører sak inn i samlemappen for   innsynsbestillinger

7

Arkivkonsulent

Arkivkonsulent vurderer om det er gradert   informasjon i dokumentene, eller om det er behov for bistand fra   fagenhetene/juridisk

8

Arkivkonsulent

Dokumentene er ikke graderte og innsyn besvares med utgående brev ekspedert via Websak

9

Arkivkonsulent

Dokumentene er gradert og det utarbeides et   standardbrev med begrunnelse basert på hjemmel i lovverk og besvares med   utgående brev ekspedert via Websak

10

Arkivkonsulent

Arkivkonsulent har behov for bistand og sender saken til   fordelingskurv fagenhet med en kommentar om hva/hvorfor den videresendes som   merknad i saken

11

Saksbehandler

Saksbehandler vurderer innsynsbestillingen

12

Saksbehandler

Saksbehandler gir helt eller delvis avslag på innsyn i saken, med begrunnelse og henvisning til hjemmel.

Saksbehandler fordeler saken tilbake til dokumentsenteret.

13

Saksbehandler

Saksbehandler gir bistand til arkivkonsulent ved å  kommentere og fordele tilbake til dokumentsenteret. Dette gjelder rutinemessige innsynsbestillinger, som det er hensiktsmessig at dokumentsenteret opparbeider seg kompetanse på.  Saksbehandler skal vurdere om det er mest hensiktsmessig å:

  •  besvare  bestiller først for å sikre rask saksbehandling (steg nr. 14), og deretter gi tilbakemelding til dokumentsenteret med overføring av kompetanse
  •   fordele saken tilbake til dokumentsenteret med kommentar og overlate til arkivkonsulent å besvare bestilling

14

Saksbehandler

Dokumentene er ikke graderte og innsyn besvares med utgående brev  ekspedert via Websak.

15

Innsynsbestiller

Bestiller mottar svar på innsynsbestilling via e-post.