Glemt Passord?

Registrering av E-post ( og sosiale media)

Versjon: 1

Godkjent dato:

Godkjent av:

Hovedregel

Saksbehandling skal ikke foregå i sosiale medier.  

Dersom dette mot formodning likevel skjer, må kommunikasjonen arkiveres manuelt inn i sak/arkivsystemet.

 

 

Fremgangsmåte ved arkivering av kommunikasjon fra sosiale medier

Pkt

Beskrivelse

1

Vurder om kommunikasjonen er et saksdokument eller om den har verdi som dokumentasjon. For å avgjøre dette kan man stille følgende spørsmål:

  • Er det gjenstand for saksbehandling?
  • Har jeg behov for å finne tilbake til dette ved en senere anledning?
  • Har noen andre behov for å finne tilbake til dette ved en senere anledning?
  • Er det viktig at offentligheten får tilgang til dette?
  • Vil kommunen ha et forretningsmessig behov for å lagre informasjonen?
  • Finnes det lover, forskrifter eller andre juridiske retningslinjer som pålegger lagring?
  • Kan det komme erstatningskrav til kommunen hvor denne kommunikasjonen kan være relevant?

Dersom svaret er ja, skal kommunikasjonen arkiveres og journalføres.

2

Journalføring og arkivering kan gjøres på to måter:

1. Skjermbilde

  • Se om det finnes en sak fra før av, eller opprett en ny sak.
  • Ta skjermbilde av kommunikasjonen, skriv ut og scann inn i ESA.
  • Kvalitetssikre at alle opplysninger er med.

2. Kopiere teksten til Word eller annet tekstbehandlingsprogram

  • Se om det finnes en sak fra før av, eller opprett en ny sak.
  • Kopier tråden som skal arkiveres ved å markere teksten, høyreklikk og trykk "Kopier"
  • Lim inn i for eksempel et Word-dokument, skriv ut og scann inn i ESA
  • Rediger bort uvesentlig uro i dokumentet.
  • Kvalitetssikre at alle opplysninger er med.

 

Journalføringsplikten:

  • Arkivforskriften § 2-6:
  • Det skal være en eller flere journaler for registrering av dokument i de sakene organet oppretter     
  • Tre betingelser for at et dokument er journalføringspliktig:
    • Det må regnes som et saksdokument for organet, definert i offentlighetsloven § 4
    • Gjelder dokumenter som er kommet inn til eller lagt frem for organet
    • Og kun dersom dokumentet er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon
  • Organinterne dokument journalføres i den grad organet finner det tjenlig

 

Hvorfor

  • Journalføring er en forutsetning for at den allmenne innsynsretten kan anvendes i hht Offentlighetsloven
  • Dvs. publikum eller andre offentlige organer
  • Åpen og gjennomsiktig forvaltning
  • Ryddighet i forhold til håndtering, oppbevaring og gjenfinning av dokumenter
  • Et verktøy for å kontrollere hvordan saker blir fulgt opp, behandlet og arkivert

 

Innsynsretten:

  • All informasjon er åpen for alle dersom det ikke er gjort unntak fra offentlig innsyn med hjemmel i lov.
  • En gjennomsiktig forvaltning og innsyn i prosesser og dokument, er en forut setning for offentleg diskusjon og dermed for demokrati
  • Ved hjelp av offentlige journal kan innbyggere finne frem i saker og gå rett til kildene

  

Registrering av e-post

  • Integrasjon mellom Outlook og ESA 7.0 er ikke muli, så saksbehandler som mottar og skal behandle e-post sørger for å videresende til postmottak for registrering inn i ESA