Glemt Passord?

Frister og adgangen til å klage ved innsynsbegjæringer

Frister ved innsynsbegjæringer

  • Forespørsel om innsyn skal avgjøres uten ugrunnet opphold, jfr. offentleglova § 29 første ledd
  • Dersom innsynsbegjærer ikke har fått svar innen 5 virkedager, regnes dette som avslag på innsynsbegjæring og kan påklages (jfr. offentleglova § 32 annet ledd).
  • Dersom det må ventes at det vil ta lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det snarest mulig gis et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og angis når svar kan ventes, jf. Forvaltningslovens § 11 a.
  • Sykdom og fravær er ikke tilstrekkelig grunn til utsettelse.

Frister ved innsynsbegjæringer etter personopplysningsloven (GDPR art. 15)

Ved innsynsbegjæringer etter personopplysningsloven gjelder følgende frister:

  • Innsyn skal gis uten ugrunnet opphold, og senest innen 1 måned. jf, art 12 nr 3.
  • Dersom særlige grunner taler for det kan fristen forlenges med ytterligere 2 måneder. Dette kan være aktuelt ved for eksempel komplekse anmodninger.

Adgangen til å klage

  • Den som har fått avslag på en begjæring om innsyn, kan etter Offentleglova § 32 påklage avslaget til fylkesmannen.

 

Frist ved klagebehandling

  • Klagen skal behandles uten ugrunnet opphold.