Glemt Passord?

Sosiale media

Formål med rutinen: Sikre at henvendelser til kommunen eller ansatte via sosiale media som er relevant for registrering blir håndtert i henhold til gjeldende lovverk

Hjemmel: Forvaltningsforskriften, Arkivforskriften § 3-19

 

Pkt.

Beskrivelse

Ansvarlig

1

Kommunens sosiale medier

  • Lavangen kommune får henvendelser via sosiale medier. Det er opprettet kommunal facebook og flickr- konto. I tillegg har både samisk avdeling og bibliotek egne kontoer på facebook.
  •  henvendelsene besvares/videreformidles fra eksterne avsendere
  • Det kan også skje at det kommer henvendelser via private medier eller sms til ansatte i etat/avd. Da er disse selv ansvarlig for å evt. viderebringe dette til postmottak

servicekontoret/avd/etat

2

Mistanke om spam- henvendelse 

  • Spam-henvendelse kommer via sosiale medier. Hvis det kommer mistenkelig spam, må det ikke trykkes på linker i disse eller åpnes eventuelle vedlegg. Kontakt IT brukerstøtte ved behov.

servicekontoret/IKT-avd

3

Mottak av meldinger med trusler

Ved mottak av meldinger med trusler mot ansatte eller tjenester informeres rådmann umiddelbart (Rutiner etter beredskapsplanen)

servicekontoret/rådmann

4

Ikke-arkivverdige henvendelser

  • Henvendelse sendes videre til mottaker eller slettes

servicekontoret avd/etat

5

Arkivverdig henvendelse

  • Skrives ut og registreres etter postrutiner

servicekontoret avd/etat

6

Bekreftelse på at henvendelse er mottatt

  • Dersom avsender ber om bekreftelse på at henvendelsen er mottatt, skal den gis snarest etter at henvendelsen er mottatt.
  • Dersom  henvendelsen registreres som et saksdokument, skal den inneholde opplysning om saksnr som må benyttes ved senere kontakt. Tekst ved bekreftelse av henvendelse: «Vi har mottatt din henvendelse. Ved senere henvendelser bes saksnr oppgis.»

servicekontoret

7

Behandling av henvendelser som er feilsendt eller har mangler

  • Dersom en henvendelse er sendt til oss som feil adressat, skal meldingen videresendes korrekt adressat med kopi til avsender. Dersom det ikke er mulig å videresende, returneres den med opplysning om at vi ikke er korrekt adressat.
  • Dersom det er feil/mangler ved en henvendelse (feil filformat, mangler eller feil ved opplysninger, vedlegg mm), skal avsender gis beskjed om dette dersom det har betydning for behandling av henvendelsen.

servicekontoret