Steg
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
Mottak av varsel om innbyggerforslag
|
Henvendelsen håndteres som innkommet brev. Enten det er kommet inn som epost, papir eller andre sosiale medier.
|
servicekontoret
|
Videreformidling av innbyggerforslag
|
- Ordfører fordeler til rådmannen som evt. videreformidler til aktuell etat/avdeling. Saksbehandler ved aktuelt tjenesteområde får dette som ren informasjon, og trenger i utgangspunktet ikke foreta seg noe annet enn å ta varselet til orientering.
|
Ordfører/rådmann
|
|
|
|
|
|
|
Mottak av innbyggerforslag med flere underskrifter
|
- Når saken har fått mange underskrifter, må initiativtaker sende inn forslaget til kommunen. Selve innbyggerforslaget registreres som innkommet post.
|
servicekontoret
|
Kontroll av vilkår for innbyggerforslag
|
- Aktuell etat/avdeling har ansvar for å kontrollere at innbyggerforslaget oppfyller vilkårene for å ha krav på behandling i kommunestyret.
- Hvis forslaget ikke oppfylles vilkårene, skal forslagsstiller kontaktes og gis anledning til å rette opp forslaget, i samsvar med vilkårene i kommuneloven § 39 a.
- Hvis forslaget fremdeles ikke oppfyller vilkårene, kan forslaget avvises. Kommunestyret skal gi melding om innbyggerforslaget som avvist.
|
Aktuelt tjenesteområde/
|
Utarbeide sak til utvalg
|
- Når vilkårene for dette er til stede, har aktuelt tjenesteområde ansvar for å utarbeide sak til utvalg og deretter evt. kommunestyret med forslag til vedtak i forhold til innbyggerforslaget. Aktuelt tjenesteområde kan velge å fremme et innbyggerforslag til behandling selv om vilkårene for slik behandling ikke er oppfylt.
- saken utformes for fremleggelse senest 6 måneder etter mottak av innbyggerforslaget
|
Aktuelt tjenesteområde
|
Oversikt over sakene om innbyggerforslag
|
- Politisk sekretariat lager oversikt over sakene som registreres på ordfører og følger opp underveis slik at blant annet tidsfrist holdes. Politisk sekretariat har også ansvar for å oppdatere disse rutinene.
|
Politisk sekretariat
|