Service og administrasjon, herunder arkivtjenesten, i Krødsherad kommune er felles for alle enheter og avdelinger i kommunen. Arkivarbeidet i Krødsherad kommune utføres av arkivtjenesten, det ble den 01.01.19 ny organisering av arkivtjenesten. Den er nå underlagt service - og administrasjon som igjen er underlagt rådmann. Fagansvarlig arkiv skal ha det daglige ansvaret for kommunens sentralarkiv, som innebærer at organiseringen og oppfølgingen av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling og forvaltning. Innholdet i arkivansvaret er ellers fastsatt i gjeldende lover og forskrifter, og i retningslinjer gitt med hjemmel i dette lovverket, jfr. arkivloven. Fagansvarlig arkiv er i tillegg til arkivansvarlig, politisk møtesekretær og ansvarlig for oppdatering og utforming av sosiale medier, herunder kommunens hjemmeside og facebook profil. Fagansvarlig skal kunne instruere saksbehandlere og øvrig personal i spørsmål som gjelder arkivfunksjonen i kommunen, og videre holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen innen faget. Fagansvarlig har tilgang til å administrere brukere i ESA, med dette menes; definere organisasjonsenheter, registrere brukere med brukernavn og passord, legge opp dokumentmaler, og registrere data i hjelperegister. Fagansvarlig for oppmåling, har også denne tilgangen og kan være behjelpelig på disse områdene. |